Brazilië is een van de meest beloftevolle consumptiemarkten ter wereld.

Tenzij u de voorbije maanden op een andere planeet hebt vertoefd, weet u dat het Wereldkampioenschap Voetbal eraan komt. Voor het eerst sinds 2002 zijn ook de Rode Duivels van de partij, en de hele natie verwacht meer dan een figurantenrol. Ook gastland Brazilië staat volop in de schijnwerpers. Geen enkel land ter wereld wordt zo vereenzelvigd met voetbal als Brazilië. En deze keer behoort het land weer tot de absolute topfavorieten voor winst. Brazilië gaat voor de zesde eindzege, wat een record zou zijn.

Toch is het verre van alleen maar rozengeur en maneschijn in het land van voetbal, samba en carnaval. De linkse regering van president Dilma Roussef kreeg zelfs flink wat kritiek omdat er te veel geld naar de organisatie van het WK Voetbal gaat en te weinig naar sociale projecten en de strijd tegen de criminaliteit. Dagelijks zijn er betogingen tegen de stijgende kosten van levensonderhoud.

De kritiek is terecht, want de Braziliaanse economie is een pak minder performant dan bij de vorige wereldbeker in Zuid-Afrika, vier jaar geleden. Met een gemiddelde groei van circa 2% over de periode 2011-2014 (in 2010 nog 7,5%) en een hoge inflatie van 6% verkeert de Braziliaanse economie niet bepaald in topvorm. De jarenlange forse groei van China heeft grondstoffen- en landbouwexporteur Brazilië op zijn lauweren doen rusten. Nu de Chinese economie is vertraagd, komt het gebrek aan voldoende structurele hervormingen naar voren en wordt het land met een aantal zwakke punten geconfronteerd.

De Braziliaanse Bovespa-index staat dan ook, ondanks een recent stevig herstel, nog altijd 5% lager dan een jaar geleden. En de Braziliaanse real (BRL) verloor de voorbije twaalf maanden ten opzichte van de euro afgerond 10%.

105 miljoen middenklassers

Toch mogen we niet uit het oog verliezen dat Brazilië een van de meest beloftevolle consumptiemarkten ter wereld is, met een snel groeiende bevolking van nu al 200 miljoen inwoners (de bevolkingen van Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk samen). Vandaag behoren 105 miljoen Brazilianen al tot de middenklasse en naar schatting zullen er daar tegen 2020 nog 15,3 miljoen bij komen, zodat die groep aan het eind van dit decennium 57% van de Braziliaanse bevolking zal uitmaken, tegenover 34% in 2000.

Met de Franse distributeur Casino – de referentieaandeelhouder van GPA, de grootste retailer van Brazilië – hebben we de voorbije negen maanden al deels geprofiteerd van de groeiende consumptie in het grootste land in Latijns-Amerika. Deze keer stellen we met Cosan stilaan een nv Brazilië voor (zie ‘Flash’ p.7). Adidas krijgt vlak voor de start van het WK aandacht in de portefeuillecommentaar (zie p. 12).

Partner Content