De Afrikaanse leeuwen

In Afrika wonen 1 miljard potentiële consumenten.

De voorbije twee jaar mogen worden omschreven als de jaren van de doorbraak van Afrika in de financiële wereld. De internationale beleggersgemeenschap weet ondertussen dat flink wat Afrikaanse landen al vele jaren groeien in een ritme van 5% per jaar. Van de tien landen die het afgelopen decennium het snelst zijn gegroeid, zijn er zes Afrikaanse landen. De Afrikaanse leeuwen kunnen steeds nadrukkelijker hun voet zetten naast de Aziatische tijgers.

Helaas is de situatie nog niet overal even rooskleurig, maar bij de Afrikaanse bevolking sijpelt meer en meer het vooruitgangsoptimisme door. Iets wat voor kort helemaal niet typisch Afrikaans was. Dat leert een enquête van de Britse grootbank en portefeuillewaarde Standard Chartered. Deze bank focust hoofdzakelijk op Azië en Afrika en heeft telkens duizend consumenten van Ghana, Kenia en Nigeria ondervraagd over hun vooruitzichten.

Geloven in de toekomst

Wat het eerst opvalt, is de jonge leeftijd van de gemiddelde consument. Meer dan één op de drie inwoners in die drie landen (35 à 36%) is jonger dan 30 jaar, en slechts één op de vijf (18 à 21%) is ouder dan 50.

Daarnaast valt een enorm geloof in de toekomst op, zowel op persoonlijk vlak als voor het land. Twee op de drie Nigerianen hebben vertrouwen tot veel vertrouwen in de groeivooruitzichten van hun land. In Kenia is dat met 40% wat minder. Nog positiever zijn de ondervraagde Afrikanen over hun persoonlijke perspectieven, vooral in Ghana, waar maar liefst 91% verwacht dat de persoonlijke economische toestand de komende vijf jaar zal verbeteren tot veel verbeteren. Nigeria scoort met 86% nauwelijks slechter. Kenia loopt ook hier met een cijfer van 54% wel wat achterop, maar een meerderheid is wel positief. Een meerderheid wil door die verbeterde situatie zowel meer gaan uitgeven als meer sparen.

Tenslotte gaat het in Afrika om afgerond 1 miljard potentiële consumenten. En volgens een studie van het bureau McKinsey zal het aantal Afrikanen met een jaarlijkse consumptie van minimaal 5000 USD (opklimmen naar de lagere middenklasse) tussen 2012 en 2020 toenemen met 45 miljoen, van 85 naar 130 miljoen of van 7,5 naar 12% van de sterk groeiende Afrikaanse populatie. McKinsey spreekt tegen 2020 over een gecumuleerd bruto binnenlands product van 2600 miljard USD en consumptie-uitgaven die in totaal oplopen tot 1400 miljard USD. De Afrikaanse consumptiemarkt is sinds 2000 met 275 miljard USD toegenomen, wat evenveel is als in Brazilië en meer dan India.

Beperkt aantal beleggingskansen

In het algemeen is het niet eenvoudig om breed op het Afrikaanse potentieel in te spelen. Texaf is een kleine, Belgische holding, hoofdzakelijk gericht op vastgoedontwikkeling in Kinshasa (lees artikel p. 4). De portefeuillewaarde Bolloré is voor ons een van de weinige, onmiddellijk bereikbare mogelijkheden (genoteerd op Euronext Parijs). We bespreken in dit nummer de halfjaarcijfers (zie Portefeuillecommentaar p. 2-3).

Partner Content