De diabetespandemie

De diabetesmarkt wordt de komende jaren en zelfs decennia een groeimarkt. Ze groeit sneller dan de gemiddelde farmasector.

In veel landen rukt de vergrijzing op. Koppel daaraan de opmars van de westerse levensstijl door de verstedelijking en de toenemende welvaart in de opkomende landen, en er zijn een aantal aandoeningen die wereldwijd spectaculair toenemen. Een ervan is diabetes (letterlijk: doorstroming), een aandoening die wordt gekenmerkt door herhaaldelijk verhoogde bloedglucosewaarden (hyperglycemie). De bekendste problemen bij diabetes zijn onvoldoende of geen productie van insuline (diabetes type 1) en problemen met de insulinereceptoren (type 2). Diabetes type 2 komt vooral op hogere leeftijd voor en in 80 à 85% van de gevallen is sprake van overgewicht (meer suiker- en vetrijke voeding, weinig bewegen). De aandoening kent een forse opmars en geeft een grotere kans op een hartinfarct, beroerte, nierfalen of amputatie.

De International Diabetes Organisation schat het aantal gevallen van diabetes wereldwijd op 371 miljoen eind 2012, tegenover 177 miljoen in 2000. Of met andere woorden een toename met 110% in amper twaalf jaar tijd. Dat komt overeen met een kleine 6% van de wereldbevolking, waarvan de helft vandaag nog niet weet dat ze de ziekte heeft. De internationale diabetesorganisatie gaat ervan uit dat het cijfer tegen 2030 oploopt tot 552 miljoen, of een verdrievoudiging in dertig jaar tijd. Het grootste deel van de groei wordt verwacht uit China. Vandaag heeft nog maar 3% van de bevolking de aandoening, of 40 miljoen Chinezen. Maar dat cijfer kan verdubbelen tot 80 miljoen tegen 2025, een dubbelcijferige jaarlijkse groei. Omdat de ziekte in China nog meer dan elders later wordt opgespoord en niet altijd adequaat wordt behandeld, zijn er artsen en instituten die een enorme diabetespandemie in dat land voorspellen en uitgaan van een toename tot 114 miljoen gevallen.

Deense nummer 1

Los van die extreme prognose is het zonneklaar dat de diabetesmarkt in de komende jaren en zelfs decennia een groeimarkt is. Deze markt groeit ook sneller dan de gemiddelde farmasector. Over de periode 2006-2012 was sprake van een gemiddelde jaarlijkse groei van 9%, waardoor volgens Standard & Poor’s de geneesmiddelenmarkt voor diabetes 34 miljard USD vorig jaar groot was. Ze zou in de periode 2012-2018 met minstens 10% per jaar blijven groeien en oplopen tot 58 miljard in 2018. Naast de sterke toename van het aantal gevallen in de opkomende landen, zoals China, zal de groei ook worden gedragen door een snellere diagnosestelling en de lancering van een aantal nieuwe therapieën.

De grootste speler op de diabetesmarkt blijft het DeenseNovo Nordisk, vorig jaar goed voor 10 miljard USD omzet in diabetesproducten. Een stevige tweede plaats is er voorSanofi (7,4 miljard USD), grotendeels behaald via het geneesmiddel Lantus. Voor het overige zijn er vier spelers die in dat segment een jaaromzet van meer dan 1 miljard USD halen: Merck, Eli Lilly, Takeda en Abbott Laboratories. Van dat kwartet kijken we vooral naar Eli Lilly, waarvan de koers onder druk staat door twijfels over het behalen van de verwachtingen voor 2014, maar dat op die markt vanaf 2015 zou kunnen uitpakken met een innovatief geneesmiddel. In de rubriek ‘Flash’ in dit nummer bespreken we de Deense nummer één, Novo Nordisk.

Partner Content