Zeven groeiplatformen

Als er een farmareus last heeft gehad van de fameuze patentcliff – het verlies van de patentbescherming voor belangrijke geneesmiddelen – dan is het wel Sanofi (75,6 EUR; NYSE Euronext Parijs, ticker SAN; 102 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000120578). Door de fusie tussen Sanofi en Aventis eind jaren negentig mag het Franse farmaconcern wel degelijk tot de vijf grootste spelers in de gezondheidssector worden gerekend, met een jaaromzet 2012 van net geen 35 miljard EUR. De voorbije vijf jaar kreeg Sanofi te maken met patentverval voor onder meer de blockbusters (geneesmiddelen met jaarlijkse verkopen van meer dan 1 miljard USD) Lovenox (tegen bloedklonters), Taxotere (kankerbestrijding), Avapro (hoge bloeddruk) en Plavix (bloedverdunner). In totaal ging al 5 miljard EUR aan verkopen door patentverval verloren. In 2008, op het moment dat de patentcliff op de Franse farmagigant afkwam, nam Christopher Viehbacher de baab als CEO op. De Duitser-Canadees werkte voordien 20 jaar voor die andere farmareus, GlaxoSmithKline, waarvan 10 jaar in Frankrijk. Als veertiger kreeg hij de enorme opgave om Sanofi doorheen de periode van patentverval terug naar groei te begeleiden. Daarvoor creëerde Viehbacher de afgelopen jaren zeven groeiplatforms. Diversificatie was een absolute must om de volatiliteit in omzet en winst door de grillen van (ster)geneesmiddelen in te perken. Daarbij is ‘Emerging Markets’ een eerste groeiplatform. Met 32% van de groepsomzet uit de opkomende landen is Sanofi de grote farmaspeler die hierin het sterkst gevorderd is. Ook een mooie groeipool is diabetes, met het absolute topproduct voor de groep momenteel, Lantus (2,75 miljard EUR verkopen in eerste jaarhelft 2013). Verder zijn er vaccins, waarin Sanofi Pasteur wereldvermaard is. Het nieuwste grote project hier is de ontwikkeling van het allereerste vaccin in de wereld tegen ‘dengue’ (ook wel ‘knokkelkoorts’ genaamd), een virusziekte overgebracht door muggen. Sanofi beschikt als nummer drie in de wereld ook over een uitgebouwde Consumer Health Care-afdeling. Ook een andere typische groeipoot bij de farmagiganten tegenwoordig is Animal Health Care (dierengeneeskunde). Heel specifiek voor Sanofi is het zesde en belangrijke groeiplatform: ‘New Genzyme’. Sanofi kocht begin 2011 het Amerikaanse biotechbedrijf Genzyme, een specialist in zeldzame ziekten, voor 20 miljard USD. Genzyme moest eerst meehelpen om de negatieve weerslag op de verkopen van de patentcliff op te vangen en moet nu mee zorgen voor omzetgroei. Met Aubagio, een middel tegen multiple sclerose (MS), werd zeer recentelijk alvast een nieuw geneesmiddel uit de Genzyme-pijplijn op de markt gebracht. Het zevende en laatste groeiplatform wordt gevormd door de (rest)divisie ‘andere innovatieve producten’.

Eind vorig jaar zorgden die zeven groeiplatforms al voor 2/3 (67,4%) van de groepsomzet en tegen 2015 moet dat 80% worden. Hierdoor wil Sanofi vanaf 2014 een jaarlijks groeicijfer van 5% in omzettermen en minstens 5% in winst per aandeel realiseren, na het dieptepunt van de winst per aandeel dit jaar. In de periode 2012-2015 mikken de Franse op liefst 18 nieuwe lanceringen, waaronder een potentiële blockbuster, PCSK9 of alirocumab, een potentieel geneesmiddel tegen ‘slechte’ cholesterol voor patiënten die met de bestaande middelen niet kunnen worden geholpen. Onder meer dankzij die lanceringen moet de omzet van 35 miljard nu naar 40 miljard kunnen evolueren tegen 2018. Met een verwachte koers-winstverhouding van 13,5 en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9 oogt Sanofi misschien vandaag niet goedkoop. Maar de koers is al meer dan 10% teruggevallen, mede door echt wel tegenvallende halfjaarcijfers. Dit jaar is echter het dal in de winstevolutie. Het Franse farmaconcern is klaar voor een nieuwe groeifase. We verhogen het advies naar ‘koopwaardig’ (rating 1B) en leggen een aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.

Partner Content