Stabiele telecomgroeier

De Noorse staatstelecommaatschappij -de Noorse staat heeft bijna 54% van de aandelen- Telenor (124,2 Noorse kroon, NOK; beurs van Oslo, ticker TEL; 195 miljard NOK beurskapitalisatie; ISIN-code NO0010063308) lijkt op het eerste gezicht de ‘Belgacom’ van Noorwegen. Telenor is echter veel meer dan de grootste telecommaatschappij van Noord-Europa, met belangrijke posities in Noorwegen, Zweden en Denemarken. Het grote voordeel van Scandinavië is wel dat het altijd een ‘frontrunner’ is geweest in de telecomsector. Dus qua technologie zit Telenor sowieso mee aan de wereldtop. Het nadeel, dat later bij Telenor een voordeel is gebleken, is het feit dat de Scandinavische landen veel vroeger dan andere met een hoge penetratiegraad te maken kregen. En dus zocht en vond Telenor nieuwe groeimarkten en handhaafde het een lage schuldgraad. De Noorse telecomreus verwierf belangrijke posities in Centraal- en Oost-Europa en in Azië. Naast de 3 vermelde Noord-Europese markten is Telenor ook nog significant aanwezig in 8 andere landen. En dat worden er weldra 10, want in het tweede kwartaal kocht Telenor zich een significante positie op de Bulgaarse markt, door de nummer 2, Globul, over te kopen. Dat brengt de aanwezigheid in Centraal- en Oost-Europa op 4 landen, want Telenor is ook al prominent aanwezig in Hongarije, Servië en Montenegro. En dan is er het groeiverhaal Azië, waar men inmiddels 45% van de inkomsten haalt. Met 47% marktaandeel is men marktleider in Bangladesh (via maatschappij GrameenPhone), men verwierf de nummer 2-positie in Pakistan en Thailand (via dtac), is nummer 3 in Maleisië (DiGi) en heeft de nummer 7-positie in India. Daar is het marktaandeel slechts 4%, maar Telenor concentreert zich er op 6 deelstaten, waar in totaal toch zowat 600 miljoen Indiërs wonen. Bovendien verwierf Telenor recentelijk een licentie voor de intrede op een zesde Aziatische markt, Myanmar, waar de mobilofoonpenetratie amper 7% bedraagt! In Maleisië en Thailand loopt die al op tot 80 à 100%, maar in India en Bangladesh is dat nog steeds maar 40%. Er is heel wat concurrentie en er zijn wat problemen rond de regelgeving in Azië, maar het zijn wel groeimarkten. In het tweede trimester alleen wist Telenor in Azië meer dan 5 miljoen nieuwe klanten te verwerven. Vandaar dat het aantal mobiele klanten in 5 jaar tijd (2008-2012) groeide van 80 naar 148 miljoen. Enkel zo weet Telenor lagere omzetten en winsten te vermijden. Telenor houdt ook nog een belang van 33% aan in het op de NYSE-genoteerde Vimpelcom, actief in 18 telecommarkten, vooral Rusland en heel wat andere landen van de ex-Sovjet-Unie. Door de expansie in Azië en Centraal- en Oost-Europa is Telenor een gestage groeier, met een organische groei van 2 à 4% in omzet (doelstelling 2013) en met een relatief stabiele ebitda-marge (doelstelling ’13: 34%). Dat laat ook toe om jaarlijks het dividend te verhogen: van 2,50 NOK per aandeel voor boekjaar 2010 tot 6 NOK voor boekjaar 2012 en 7 NOK per aandeel verwacht voor 2013. Dat komt overeen met een brutodividendrendement van 5%. De cijfers voor het tweede trimester waren in lijn met de verwachtingen en de doelstellingen voor 2013 werden bevestigd. Tegen 12,5 keer de verwachte winst is het aandeel duurder dan de gemiddelde, Europese telecomspeler, maar er is wel sprake van groei. De verhouding ondernemingswaarde (ev) tot bedrijfskasstroom (ebitda) van iets meer dan 6 is nog steeds redelijk. We starten de opvolging van Telenor met het advies ‘koopwaardig’ (rating 1B) en proberen het aandeel via een aankooplimiet in de voorbeeldportefeuille op te nemen.

Partner Content