Nummer één in China

Volkswagen (180,1 EUR; beurs van Frankfurt, ticker VOW3; 82,5 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code DE0007664039) is een wereldwijde klepper met 550.000 werknemers. De Volkswagen-groep, met hoofdkwartier in het Duitse Wolfsburg, is een van grootste autoconstructeurs ter wereld en veruit de grootste van Europa. Vorig jaar kwamen de groep uit op 9,3 miljoen verkochte wagens, wat overeenkwam met een wereldmarktaandeel van 12,8%. De merkenportefeuille is de sterkste ter wereld, en dat voor elk budget: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini voor de personenwagens; Scania en MAN in het segment van de vrachtwagens; en Ducati voor de motoren. Samen zijn ze goed voor liefst 280 modellen.

Onder impuls van CEO Martin Winterkorn werden ambitieuze doelstellingen voor 2018 vooropgesteld, om niet alleen uit te groeien tot de grootste, maar ook tot de meest succesvolle en fascinerende autobouwer ter wereld. Om die status te verwerven, werden vier grote doelstellingen geformuleerd: ‘topwerkgever’, ‘leider in consumententevredenheid en kwaliteit’, ‘meer dan 10 miljoen wagens per jaar verkopen’ en ‘winstmarge voor belastingen van minstens 8%’. De strategie voor 2018 bleek na het boekjaar 2012 mooi op schema te zitten. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de werknemers vorig jaar tevreden was om bij de groep te werken (was 84% in 2008). De consumententevredenheid werd tussen 2008 en 2012 opgekrikt van 8,32 naar 8,67. Het aantal verkochte auto’s klom van 6,3 miljoen in 2008 naar 9,3 miljoen vorig jaar. De winstmarge voor belastingen stond in 2012 op 6,9%, tegenover 1,2% in crisisjaar 2008.

Om haar laatste twee doelstellingen te halen, focust de Volkswagen-groep sterk op de opkomende landen. Tussen 2012 en 2018 zou het aantal verkochte voertuigen volgens prognoses toenemen van 79,7 naar 102,6 miljoen. Dat is een aangroei met bijna 23 miljoen stuks, of een toename met 29%. In Noord-Amerika, West-Europa en Japan zou er slechts een aangroei van 3,7 miljoen voertuigen zijn (+10%). In Zuid-Amerika wordt een klim van 33% verwacht (2 miljoen wagens extra), in India van 77% (2,6 miljoen extra) en vooral China +55% of 10,3 miljoen extra wagens (45% van de wereldgroei.). China zal over vijf jaar dus veruit de grootste automarkt ter wereld zijn (50% groter dan de Amerikaanse en bijna het dubbele van de West-Europese) en juist daar is Volkswagen de duidelijke marktleider (20,8% marktaandeel).

Dit jaar kon het aandeel nog niet uitblinken. Daar is natuurlijk een goede reden voor: de West-Europese automarkt gaat door een diep dal. In augustus was er opnieuw een daling met 4,9% op jaarbasis en 2013 wordt meer dan waarschijnlijk het zesde opeenvolgende jaar van dalende autoverkoopcijfers. Toch was er in de eerste zes maanden een omzettoename met 3,5%, tot 98,7 miljard EUR, voor de VW-Groep. De bedrijfswinst (ebit) zakte echter met 11,6%, tot 5,78 miljard EUR. Dat betekent dat de ebit-marge (doelstelling 2018: 8%) van 6,9% terugviel naar 5,9%. De moeilijke marktomstandigheden in de eurozone dwongen de groep tot hogere marketingkosten en meer kortingen. Daarnaast evolueerden ook de wisselkoersen ongunstig door het herstel van de euro (EUR).

Volkswagen is een financieel sterke, goed uitgebalanceerde groep met de beste merkenportefeuille en een duidelijke strategie richting 2018, met daarin een belangrijke plaats voor groei in de opkomende landen. Tegen 8,5 keer de verwachte winst dit jaar en 7,5 keer die van volgend jaar en 7 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) hebben we hier met een nog relatief goedkoop aandeel te maken. We verhogen het advies dan ook naar ‘koopwaardig’ (rating 1C) en leggen een aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.

Partner Content