Coca-Cola sprankelt nog niet

Het was uitkijken of Coca-Cola Company weer groei kon tonen. Het antwoord is gemengd.

Dat Coca-Cola Company in crisis zou zijn, is volgens ons overtrokken, maar het blijft duidelijk dat het toenemende gezondheidsbewustzijn in het Westen drukt op de consumptie van frisdranken met hun hoge suikergehalte. Dat zien we ook weer terugkeren in de omzetcijfers voor het tweede kwartaal. De groepsomzet bleef met 12,57 miljard USD onder de analistenconsensus van 12,82 miljard USD, omdat in Noord-Amerika bijvoorbeeld geen sprake was van volumegroei, ondanks de zware marketinginspanningen naar aanleiding van de Wereldbeker Voetbal. Wereldwijd groeiden de volumes met 3%.

De verkoop van Diet Coke ging met 5% naar beneden. Een onaangename verrassing. CEO Muhtar Kent erkent dat de groep nog harder werk moet maken van een beter imago voor frisdrank en pakt op de Amerikaanse markt wellicht snel uit met Coca-Cola Life, een cola met de natuurlijke smaakstof stevia, die niet dik maakt. Het product is nu al gelanceerd in enkele Latijns-Amerikaanse landen. Daarnaast focust de groep meer op premiumwatermerken, zoals Smartwater.

Een echt negatieve koersreactie blijft uit, omdat de winst per aandeel met 0,64 USD wel boven de gemiddelde analistenschatting van 0,63 USD per aandeel bleef. We blijven hoopvol voor de komende jaren en behouden onze positie in de voorbeeldportefeuille (rating 1A).

Het order voor 150 bijkomende aandelen Cosan werd uitgevoerd en de aandelen van Inditex (Zara-winkels) werden in vijven gesplitst. Vandaar dat het aantal aandelen de Spaanse kledinggigant in de voorbeeldportefeuille van 40 naar 200 is gestegen.

Partner Content