AB InBev is meer dan een kostenkampioen

Carlos Brito © belga

De jaarcijfers hebben flink wat twijfels over AB InBev weggenomen. Het is cruciaal dat er opnieuw volumegroei is. De overname van SABMiller herbevestigde AB InBev als de referentie in de brouwerswereld.

De jaarcijfers hebben flink wat twijfels over AB InBev weggenomen. Vooreerst was het cruciaal dat er opnieuw volumegroei was. De overname van sectorgenoot SABMiller herbevestigde AB InBev als de referentie in de brouwerswereld. Maar tijdens en kort na zo’n grote overname is het niet altijd vanzelfsprekend operationeel te schitteren. Na de volumekrimp van 1,2 procent in het derde kwartaal was het heel belangrijk om in het vierde kwartaal weer aan te knopen met volumegroei. En die is er ook gekomen: +1,6 procent. Enkel in Noord-Amerika (in de eerste plaats Budweiser) was er nog een achteruitgang met 1,4 procent. Kijken we alleen naar het volume van de eigen bieren, dan zien we in de laatste drie maanden van 2017 een toename met 2,3 procent. Door het veel beter vierde kwartaal is er op jaarbasis wereldwijd ook een lichte volumestijging met 0,2 procent (0,6% voor eigen bieren).


Uitzonderlijke marge

Naast de volumegroei heeft AB InBev ook prijsverhogingen doorgevoerd, waardoor we een bijzonder fraaie organische omzettoename van 8,2 procent zien in het laatste kwartaal van 2017. Daarmee heeft de groep de analistenconsensus (+5,8%) flink verslagen. AB InBev overvleugelt met zijn omzetgroei niet alleen zijn belangrijkste concurrenten, waaronder Heineken en Carlsberg, maar ook andere internationale giganten in consumptiegoederen zoals Nestlé, Danone en Procter & Gamble. Als we de organische omzettoename vergelijken over de periode 2012-2017, zien we bij de grootste bierbrouwer een gemiddelde groei van 4,5 procent, tegenover afgerond 3 procent bij Heineken en 1,5 procent bij Carlsberg. Nestlé komt nog het meest in de buurt met bijna 4 procent, maar Procter & Gamble zit bijvoorbeeld slechts op 2 procent.

Dat is nogmaals een bewijs dat AB InBev veel meer is dan een kostenkampioen, waardoor het uitzonderlijke winstmarges weet te realiseren in zijn sector. Al was 2016 voor de winstgevendheid een teleurstelling. De ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) zakte dat jaar naar 36,7 procent, tegenover nog 38,5 procent in 2015. Het margeherstel in de eerste negen maanden zette voorbeeldig door in het laatste kwartaal met een uitmuntende 42,4 procent. Dat is maar liefst 440 basispunten meer dan de tegenvallende 37 procent van het vierde kwartaal van 2016. De ebitda-marge staat eind 2017 dan ook op 39,1 procent, nog beter dan het vorige piekcijfer van 2015.

De ambitie moet voor dit jaar dan ook zijn tot boven de 40 procent ebitda-marge te springen door de verdere integratiewinsten van de overname van SABMiller. De analisten rekenen er in elk geval op. AB InBev zag de winst per aandeel in het vierde kwartaal een forse sprong maken van 0,43 naar 1,04 dollar per aandeel. Voor het volledige boekjaar 2017 geeft dat een toename met bijna 43 procent, van 2,83 naar 4,04 dollar per aandeel. Aandeelhouders kregen na het interim-dividend van 1,6 euro per aandeel bruto nog een slotdividend van 2 euro per aandeel bruto in het vooruitzicht gesteld.


Bijkopen

Het was al enige tijd geleden, maar AB InBev kreeg nog eens applaus op alle analistenbanken en scoorde ook een mooie winst in reactie op de kwartaal- en jaarcijfers. We zijn opgetogen met de resultaten en zijn hoopvol voor 2018. Vandaar dat we niet alleen ons advies koopwaardig (rating 1A) bevestigen, maar onze positie willen verdubbelen met een opportunistische aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.


Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Koers: 89,72 euro

Ticker: ABI BB

ISIN-code: BE0974293251

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 182,1 miljard euro

K/w 2017: 27,5

Verwachte k/w 2018: 22

Koersverschil 12 maanden: -9%

Koersverschil sinds jaarbegin: -2%

Dividendrendement: 4,0%

Partner Content