Na de publicatie van de jaarcijfers, die voor ons erg geruststellend waren, hadden we niet meer gedacht dat de beurskoers van AB InBev weer richting de dieptepunten van februari zou gaan en dat het aandeel door het knippen van de coupon zelfs even onder 80 euro zou worden geduwd. Er waren dus weer twijfels alom in de aanloop naar de eerstekwartaalcijfers van AB InBev. Zeker nadat de Amerikaanse sectorgenoot Molson Coors zeer zwakke resultaten voor het eerste kwartaal had gepubliceerd en de koers een opdoffer van 15 procent moest incasseren.
...

Na de publicatie van de jaarcijfers, die voor ons erg geruststellend waren, hadden we niet meer gedacht dat de beurskoers van AB InBev weer richting de dieptepunten van februari zou gaan en dat het aandeel door het knippen van de coupon zelfs even onder 80 euro zou worden geduwd. Er waren dus weer twijfels alom in de aanloop naar de eerstekwartaalcijfers van AB InBev. Zeker nadat de Amerikaanse sectorgenoot Molson Coors zeer zwakke resultaten voor het eerste kwartaal had gepubliceerd en de koers een opdoffer van 15 procent moest incasseren.Maar opnieuw bleek de markt te pessimistisch. De overname van sectorgenoot SABMiller door AB InBev herbevestigde de groep als dé referentie in de brouwerswereld. Maar over de evolutie van de resultaten waren analisten onlangs minder te spreken. Na de volumekrimp van 1,2 procent in het derde kwartaal was het heel belangrijk in het vierde kwartaal weer een volumegroei van 1,6 procent te zien. Helaas was er in de eerste drie maanden van 2018 opnieuw een beperkte volumedaling met -0,2 procent, al groeiden de eigen bieren van AB InBev wel met 0,5 procent. Geografisch viel opnieuw de gevoelige achteruitgang van Noord-Amerika met -4,2 procent op (in de eerste plaats Budweiser). Ook zoals verwacht deed de Braziliaanse markt het slecht. Elders was er wel een toename van de volumes.Maar minder volume wil niet zeggen minder omzet. AB InBev heeft op dat gebied een ijzersterke reputatie. Die heeft de groep herbevestigd met een stevige organische omzettoename van 4,7 procent, waarmee de analistenconsensus (+4,6%) werd gehaald. In omzetgroei overvleugelt AB InBev niet alleen zijn belangrijkste concurrenten, zoals Heineken en Carlsberg, maar ook andere bekende internationale giganten in consumptiegoederen zoals Nestlé, Danone en Procter & Gamble. Als we de organische omzettoename vergelijken over de periode 2012-2017, zien we bij de grootste bierbrouwer een gemiddelde groei van 4,5 procent, tegenover afgerond 3 procent bij Heineken en 1,5 procent bij Carlsberg. Nestlé komt nog het meest in de buurt met bijna 4 procent, maar Procter & Gamble zit bijvoorbeeld slechts op 2 procent toename.Dat is nogmaals een bewijs dat AB InBev veel meer is dan een kostenkampioen, waardoor het uitzonderlijke winstmarges weet te realiseren voor de sector. Op dat gebied heeft de biergigant ook niet teleurgesteld in de eerste drie maanden. De ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) liet door de organische groei met 6,6 procent (gemiddelde analistenverwachting +4,7%) een toename met 100 basispunten (1,0%, waarvan 0,7% organisch) zien tegenover het eerste kwartaal van 2017: van 37,2 naar 38,2 procent. De ebitda-marge stond eind 2017 op 39,1 procent. Door de verdere integratiewinsten van de overname van SABMiller moet de ambitie dan ook zijn boven 40 procent te springen tegen het eind van het jaar. De analisten rekenen daar in elk geval op. AB InBev zag zijn recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) in het eerste kwartaal lichtjes afnemen van 0,74 naar 0,73 dollar.De analisten reageerden doorgaans gunstig op de resultaten van AB InBev, al was minder applaus op de analistenbanken dan na de cijfers over het vierde kwartaal. We zijn tevreden met de resultaten en zijn hoopvol voor 2018. Tegen 20 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verhouding van 13 keer de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel in vergelijking met de andere mastodonten in de consumptiegoederen relatief goedkoop gewaardeerd. Vandaar dat we ons advies koopwaardig (rating 1A) bevestigen en de opbouw van onze positie voor de voorbeeldportefeuille afronden. We rekenen erop dat het aandeel minstens 5 procent beter zal presteren dan het beursgemiddelde de komende zes tot twaalf maanden.