De bierbrouwers lonken tegenwoordig vooral naar Azië. In heel wat Aziatische landen is de bierconsumptie nog vrij laag en is er nog een flinke groeimarge. In heel wat westerse landen valt het bierverbruik terug, al lijken consumenten bereid hogere prijzen te betalen voor premiumbieren.
...

De bierbrouwers lonken tegenwoordig vooral naar Azië. In heel wat Aziatische landen is de bierconsumptie nog vrij laag en is er nog een flinke groeimarge. In heel wat westerse landen valt het bierverbruik terug, al lijken consumenten bereid hogere prijzen te betalen voor premiumbieren.Andere landen houden erg aan hun eigen smaken en leggen de klemtoon op de lokale bieren. In die optiek is de komst van SABMiller, specialist in lokale bieren, een interessante aanvulling in de AB InBev-groep. Een ander sterk pluspunt is dat de groep nu ook de dominante speler in Afrika is geworden. In Azië moet wereldleider nog China Resources Beer laten voorgaan.Aangezien de groei vooral zal komen van opkomende landen in Azië, Latijns-Amerika en Afrika, is AB InBev beter geplaatst dan ooit tevoren om in die regio's de komende jaren te groeien. Aan verscheidenheid van bieren heeft de groep in elk geval geen gebrek. We noemen er enkele: Budweiser, Corona, Stella Artois; Beck's, Leffe, Hoegaarden en lokale kampioenen als Bud Light, Skol, Brahma, Sibirskaya Korona, Chernigivske, Cass en bij ons Jupiler. AB InBev staat bekend als 'kostenkampioen', waardoor het uitzonderlijke winstmarges weet te realiseren.Al was 2016 een teleurstelling. De ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) zakte naar 36,7 procent tegenover 38,5 procent in 2015. Vorig jaar liepen CEO Carlos Brito en andere topmanagers bonussen mis omdat de doelstellingen niet werden gehaald. Dat zal men dit jaar geen tweede keer laten gebeuren. We zien dan ook een margeherstel in de eerste negen maanden, al was de volumedaling in het derde kwartaal een tegenvaller. De ebitda-marge staat na negen maanden weer op 38,0 procent. Bij bevestiging in het vierde trimester komen we dus in de buurt van het cijfer van 2015 uit. Al blijft de vraag of er de komende jaren nog veel ruimte is voor rendabiliteitswinst. Door de overname van SABMiller zal de omzet groeien. Voor het volledige jaar mikt de analistenconsensus op een sprong van 45,5 naar 57,2 miljard euro groepsomzet (te vergelijking: jaaromzet 2010 bedroeg 36,3 miljard euro) of een toename met 25 procent.Al is de volumedaling van 1,2 procent een domper op het herstel. Vooral de belangrijke thuismarkt Brazilië blijft moeilijk. Toch is er na negen maanden sprake van 4,1 procent organische groei (3,6% in derde trimester). Want daarvoor is AB InBev minder geroemd in de markt, de 'premiumisering', het laten doorgroeien van topmerken. Het verlies van marktaandeel van het meest verkopende biermerk Budweiser geldt als illustratie. Maar de voorbeelden van Stella Artois in het VK en de VS en Leffe in Frankrijk laten wel degelijk zien tot wat AB InBev in merkengroei in staat is.AB InBev is er niet in geslaagd is het volume in het derde kwartaal te doen groeien. De wereldleider blijft wel duurder dan zijn sectorgenoten, maar dat is gerechtvaardigd gezien de superieure marges. We liggen op vinkenslag om de brouwer tot portefeuillekandidaat te promoveren. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers: 100,35 euroTicker: ABI BBISIN-code: BE0974293251Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 202,6 miljard euroK/w 2016: 33Verwachte k/w 2017: 29Koersverschil 12 maanden: -7%Koersverschil sinds jaarbegin: -0,5%Dividendrendement: 3,6%