Adidas kent veel succes in de VS

Adidas © .
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Voor de zoveelste keer de jongste jaren overtroffen de resultaten van de sportgigant adidas de verwachtingen. Naast onder meer Henkel en Fresenius SEbehoort adidas tot de Duitse steraandelen van de voorbije decennia. Over de voorbije twintig jaar steeg de Duitse beursindex DAX 180 procent, maar het Adidas-aandeel deed ruim vier keer zo goed met afgerond 750 procent koerswinst. Inclusief dividenden komen we zelfs uit op een return van net boven 1000 procent.

Sportfanaten kennen het verhaal van de ruziënde gebroeders Adolf en Rudolf Dassler uit Herzogenaurach (Beieren), waarna Rudolf Puma oprichtte. Adolf noemde zijn eigen bedrijf naar zijn bijnaam Adi Dassler. Adidas werd snel het succesvolle merk met de drie strepen, maar vier jaar geleden was er toch een crisismoment. Mede om de opmars van het Amerikaanse sportmerk Nike te counteren waagden de Duitsers zich ook aan enkele grote overnames. Dat liep grondig mis met de aankoop van de Franse Salomon Group om door te breken in winter- en golfsport. De wintersportactiviteiten bleven verlieslatend en werden snel weer verkocht. Adidas behield aanvankelijk wel de golfactiviteiten (TaylorMade). Maar na de schandalen rond Tiger Woods werd het golfen in de States een stuk minder populair. De reus in sportuitrusting, maar ook steeds meer van vrijetijdskledij, moest met winstwaarschuwingen uitpakken. Dat deed de koers bijna halveren in de loop van 2014 en zorgde voor een roemloze aftocht van de legendarische topman Herbert Hainer (CEO sinds 2001).

Zijn opvolger werd Kasper Rorsted, voorheen CEO van die andere groeiwaarde Henkel. Dat blijkt een schot in de roos te zijn, want adidas heeft zijn groeistatus al enkele jaren herwonnen. Tot groot jolijt ook van de Belgische holding GBL, die profiteerde van de dip om in 2015 een belang te beginnen opbouwen dat intussen 7,5 procent bedraagt. Daarmee is GBL de grootste aandeelhouder van adidas. Intussen is adidas ook de grootste GBL-participatie geworden.

De keuze voor Rorsted was ingegeven omdat hij Henkel in de VS op de kaart had gezet. Precies datzelfde lukt nu ook de voorbije jaren zo goed dat Nike op de eigen markt met dalende omzetcijfers kampt. De groeistrategie van Rorsted stoelt op drie pijlers. Groei in de opkomende landen, in de eerste plaats China. Dat was ook al het geval onder Hainer. Daarnaast groeien in e-commerce en tot slot in Noord-Amerika.

Oordeel zelf of Rorsted succesvol was in het tweede trimester. De omzetgroei in constante wisselkoersen was 27 procent in China, 26 procent in e-commerce en 17 procent in Noord-Amerika. Dat alles hielp het merk met de drie strepen op groepsniveau aan 10 procent omzettoename zonder wisselkoersschommelingen in het tweede trimester tot 5,26 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) maakte een sprong van 17,2 procent (van 505 naar 592 miljoen euro), waardoor de ebitmarge klom van 10,0 naar 11,3 procent, wat al dicht bij de langetermijndoelstelling ligt. De winst per aandeel steeg van 1,70 naar 2,05 euro per aandeel.

Het schuldenvrije adidas mikt voor het volledige boekjaar op circa 10 procent omzettoename en een ebitmarge in de vork van 10,3 tot 10,5 procent. Werkpunten zijn West-Europa (vlakke omzetcijfers in tweede kwartaal) en het in 2006 overgenomen Reebok (omzet -3% in Q2).


Conclusie

Adidas is een kwalitatief groeiaandeel. Tegen 25 keer de verwachte winst 2018 en vooral 15 keer de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) is het Adidas-aandeel wel geen koopje meer. De aanhoudend sterke cijfers en de gunstige perspectieven op lange termijn verantwoorden wel dat het aandeel in portefeuille mag blijven.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 206,5 euro

Ticker: ADS GY

ISIN-code: DE000A1EWWW0

Markt: Frankfurt

Beurskapitalisatie: 43,2 miljard euro

K/w 2017: 28

Verwachte k/w 2018: 25

Koersverschil 12 maanden: +9%

Koersverschil sinds jaarbegin: + 23%

Dividendrendement: 1,3%

Partner Content