De halfjaarcijfers van het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth konden niet bekoren. De omzet uit de verkoop van prostaatkankertesten klom in de eerste jaarhelft met 29 procent tot 15,3 miljoen dollar. De omzetgroei in het eerste kwartaal bedroeg nog 60 procent, tot 7,9 miljoen dollar. Het tweede kwartaal was heel wat minder, met een stijging van de omzet uit ConfirmMDx en SelectMDx voor prostaatkanker met 5 procent tot 7,4 miljoen.
...

De halfjaarcijfers van het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth konden niet bekoren. De omzet uit de verkoop van prostaatkankertesten klom in de eerste jaarhelft met 29 procent tot 15,3 miljoen dollar. De omzetgroei in het eerste kwartaal bedroeg nog 60 procent, tot 7,9 miljoen dollar. Het tweede kwartaal was heel wat minder, met een stijging van de omzet uit ConfirmMDx en SelectMDx voor prostaatkanker met 5 procent tot 7,4 miljoen. De evolutie van het volume verkochte testen laat hetzelfde beeld zien: een sterk eerste kwartaal (+55% tot 9263 testen), afgewisseld met een minder tweede kwartaal (+15% tot 10.856 testen). Dat geeft voor het eerste semester een stijging met 30 procent tot 20.119 testen. SelectMDx blijft als recentst gelanceerde test snel groeien, +67 procent tot 8980 testen waarvan +70 procent in het tweede kwartaal (5511 testen). Vooral Europa presteert heel sterk dankzij een volumegroei van 179 procent tot 3249 testen. In de Verenigde Staten was er een toename met 36 procent tot 5731 testen, waarvan +27 procent in het tweede kwartaal (2982 testen). Wegens de lagere verkoopsprijs (maximaal 500 dollar per test tegenover 3300 dollar voor ConfirmMDx) en de voorlopig beperkte terugbetaling van de test vertaalt die sterke volumegroei zich in een bescheiden bijdrage tot de omzet: +46 procent tot 1,1 miljoen dollar. De volumegroei bij ConfirmMDx blijft dus vooralsnog cruciaal. Rekening houdend met de forse uitbreiding van het verkoopteam vorige zomer van 33 naar 50 mensen is de groei met 11 procent tot 11.139 testen in de eerste jaarhelft ontgoochelend. Het eerste kwartaal was stevig _ een volumegroei met 51 procent tot 5794 testen, of +36 procent exclusief 640 testen die nog gerelateerd waren aan een studie van 2017 _, maar in het tweede kwartaal daalde het volume tegenover het eerste kwartaal met 8 procent tot 5345 testen (-14% tegenover het tweede kwartaal van 2017). Het management gaf in de conferencecall aan dat er een groot verloop heerst in het verkoopteam gezien de sterke Amerikaanse jobmarkt. Vermits het twaalf maanden duurt vooraleer een nieuwe verkoper volwaardig bijdraagt, laten de vruchten van de uitbreiding dus langer op zich wachten. De operationele kosten stegen met 6,8 miljoen dollar tot 25,5 miljoen (+36,2%) en het nettoverlies bedroeg 15,1 miljoen. Vorig jaar was er een kleine nettowinst van 0,5 miljoen dankzij een eenmalige betaling van 12,1 miljoen door Exact Sciences. De kaspositie daalde in het tweede kwartaal met 10,4 miljoen dollar tot 40,9 miljoen (-19,9 miljoen na zes maanden). De cashburn blijft dus vooralsnog hoog. Voor 2018 blijven de verwachtingen ongewijzigd op een minstens even hoge groei uit de verkoop van testen als in 2017, of een stijging met minstens 13 procent tot 31,9 miljoen. MDxHealth blijft via de publicatie van economische en klinische studies het pad effenen voor SelectMDx voor een indiening later dit jaar van een aanvraag tot terugbetaling van de test door Medicare, de Amerikaanse publieke ziekteverzekering. Wellicht wordt de test in 2019 ook opgenomen in belangrijke Amerikaanse klinische richtlijnen (NCCN), een aanzienlijke katalysator voor het ondertekenen van bijkomende terugbetalingscontracten. Een uitbreiding van het marktgebruik kan op middellange termijn het marktpotentieel van SelectMDx verviervoudigen.De positieve trend van de voorbije kwartalen bij ConfirmMDx werd helaas niet doorgetrokken in het tweede kwartaal. De verwachte groei kwam er niet. De markt verwacht dat MDxHealth volgend jaar 60 miljoen dollar omzet zal realiseren. Dat wordt een lastige klus en noopt ons in combinatie met de aanhoudende cashburn tot voorzichtigheid op kortere termijn. Vandaar de adviesverlaging. We blijven wel geloven in het langetermijnpotentieel van het aandeel.Advies: houden/afwachtenRisico: hoogRating: 2CKoers: 3,12 euroTicker: MDXH BBISIN-code: BE0003844611 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 187 miljoen euroK/w 2017: -Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: -35%Koersverschil sinds jaarbegin: -3%Dividendrendement: -