Agfa-Gevaert

De groeimotoren van Agfa-Gevaert doen het goed, maar toch was een zwakke euro nodig om de omzetdaling een halt toe te roepen.

Voor het eerst in drie jaar kan Agfa-Gevaert nog eens een stijgende omzet rapporteren. Dat is geen overbodige luxe, want de voorbije jaren daalde de omzet angstvallig snel voor een bedrijf dat nog een pensioenschuld van 1,2 miljard EUR torst. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet echter met 6,1%, onder meer dankzij de inkjetprinters voor drukkerijen en de IT-oplossingen voor ziekenhuizen.

Toch moet dat goede nieuws meteen worden gerelativeerd. De omzetdaling werd in een stijging omgetoverd dankzij gunstige wisselkoerseffecten. Bij een stabiele euro zou de omzet nog altijd met 3% gekrompen zijn. Het onophoudelijk vinden van nieuwe markten en efficiëntieverbeteringen blijft dus een must om de onvermijdelijk verder dalende verkoop van de analoge producten op te vangen.

Die strijd is nog lang niet gestreden. Ondanks de druk op de omzet wist Agfa de marges de voorbije jaren te verbeteren. Dat lukte ook in het tweede kwartaal van dit jaar. De marge op het niveau van de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) klom naar een fraaie 10,4%. Het management zegt op schema te liggen om deze marge van 10% over heel 2015 te behalen. Ter herinnering: een marge van 10% is nodig om op termijn de aandeelhouders voldoende te kunnen vergoeden. Het leverde in het tweede kwartaal een recurrente bedrijfswinst (rebit) van 56 miljoen euro (EUR) op, 20% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde wel licht in vergelijking met het tweede kwartaal, door iets hogere herstructureringskosten.

Het grootste zorgenkind blijft Agfa Graphics. Zonder de bonus van een goedkopere euro daalde de omzet er met 6,6%, terwijl ook de ebit-marge van 5,7% in schril contrast staat met de marge van 8,5% in dezelfde periode vorig jaar. Agfa voelt vooral de zwakkere conjunctuur in de groeilanden. Die markten zijn nog niet overgeschakeld naar digitale oplossingen en zijn nog goed voor 60% van de klassieke producten (analoge filmplaten en klassieke röntgenfilm voor ziekenhuizen) van Agfa Graphics. De vertraging in landen als China, Brazilië en het Midden-Oosten laat zich hier hard voelen, zowel in de verkochte volumes als in lagere prijzen. Die afdeling zou de volgende kwartalen wel moeten profiteren van de fel gedaalde grondstoffenprijzen.

De goede prestaties in het segment van de industriële inkjetprinters volstaan voorlopig niet om de neergang van de analoge activiteiten te counteren. De tweede grote divisie van Agfa, de oplossingen voor de gezondheidszorg, zag de omzet ook zonder wisselkoerseffecten wel stijgen met 2,4%. Ook de marge klokte af op een fraaie 15,5%. De digitale technologieën boeken hier succes, zeker nu de Amerikaanse ziekenhuizen investeringen niet langer uitstellen. De onzekerheid over de besparingen opgelegd door Obamacare zijn hier duidelijk van de baan.

Conclusie

De groeimotoren doen het goed, maar toch was een zwakke euro nodig om de omzetdaling een halt toe te roepen. De marges blijven wel op niveau, wat erop wijst dat het management de zaak onder controle heeft. Ook de waardering biedt met een koerswinstverhouding van 6 voldoende vergoeding voor het risico. De ondernemingswaarde (ev), met inbegrip van de pensioenschulden, bedraagt 9 keer de bedrijfskasstroom (ebitda).

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Partner Content