Vooral de omzet zorgde met een stijging van 3 procent voor de aangename verrassing. Agfa koppelde die omzetstijging ook aan een hogere operationelewinstmarge, zodat de recurrente bedrijfswinst met 17 procent steeg in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Die resultaten tonen aan dat het bedrijf weer grip krijgt op het eindeloze transformatieproces waar de groep door moet.
...

Vooral de omzet zorgde met een stijging van 3 procent voor de aangename verrassing. Agfa koppelde die omzetstijging ook aan een hogere operationelewinstmarge, zodat de recurrente bedrijfswinst met 17 procent steeg in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Die resultaten tonen aan dat het bedrijf weer grip krijgt op het eindeloze transformatieproces waar de groep door moet. De resultaten vragen echter bevestiging, want Agfa is al jaren op zoek naar een stabilisatie van de omzet en een winstgevendheid die toelaat de aandeelhouders te vergoeden. Beleggers kijken daarom nog even de kat uit de boom, getuige de relatief lauwe koersreactie op de goede cijfers. Er is een veldslag gewonnen, maar de oorlog nog niet. De drukplatenbusiness blijft kopzorg nummer één voor de groep. De activiteit kampt met een structureel dalende vraag, zeker voor analoge producten, terwijl die activiteit nog goed is voor ongeveer de helft van de groepsomzet. "De winnaars zijn bedrijven met de laagste kostenbasis. De business verschuift naar de lagelonenlanden", zegt CEO Christian Reinaudo. Het bedrijf trekt deze kaart via een alliantie met het Chinese Lucky HuaGuang Graphics, de grootste Chinese fabrikant van drukplaten. De samenwerking moet de komende kwartalen zowel bijdragen aan de omzet als de rendabiliteit van de divisie verbeteren. Ze kan ook nog verdiept worden, laat het management verstaan. In het tweede kwartaal wist Agfa de omzetschade te beperken tot 2,6 procent, maar onder meer door hogere aluminiumkosten halveerde de recurrente bedrijfswinst. Tot daar het slechte nieuws. De kaalslag in de grafische divisie werd overvleugeld door groei in alle andere divisies. Veel aandacht gaat naar de prestaties van de divisie die software voor ziekenhuizen aanbiedt. Dit najaar start de aangekondigde verkoop van dat kroonjuweel, die 400 à 500 miljoen euro moet opbrengen. De omzet van de divisie steeg met meer dan 10 procent. Gekoppeld aan een betere winstgevendheid leverde de eerste helft van het jaar een bedrijfscashflow van 30 miljoen euro op. Ook in de divisie van medische beeldvorming, die niet te koop staat, was er een beperkte stijging van de omzet en de winst, dankzij een aantrekkende verkoop van directeradiografiesystemen en een reorganisatie van de distributie voor de print van medische beelden. Tot slot bevestigde ook de verkoop de grootformaatprinters de stijgende lijn. In die divisie kan druk op de omzet komen, omdat Agfa stopt met de onrendabele doorverkoop van inkjetmedia in de Verenigde Staten. Dat kost 30 miljoen omzet op jaarbasis, maar het moet de winstgevendheid een zetje geven. Zoals gewoonlijk sijpelt de recurrente bedrijfswinst moeilijk door tot de onderste lijn van de nettowinst. Ook in het tweede kwartaal namen herstructureringskosten een hap van 11 miljoen euro uit de winst, zodat netto nog 15 miljoen euro overbleef, of 0,09 euro per aandeel. Noteer ook de stijging van de netto financiële schuld tot 194 miljoen euro, of ongeveer 1 keer de bedrijfscashflow. Dat is relatief weinig, ware het niet dat Agfa nog altijd een pensioenschuld van ongeveer 1 miljard euro torst. ConclusieDe fraaie cijfers van het tweede kwartaal vragen om bevestiging, maar het management lijkt het transformatieproces beter onder controle te hebben. Het is nu afwachten hoeveel de verkoop van het kroonjuweel opbrengt. De waardering is fair met een koers-winstverhouding van 12. Het advies blijft 'houden'.Advies: houdenRisico: hoogRating: 2CKoers: 3,5 euroTicker: AGE:BBISIN-code: BE0003755692Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 609 miljoen euroK/w 2018: 10Verwachte k/w 2019: 12Koersverschil 12 maanden: -6%Koersverschil sinds jaarbegin: +7%Dividendrendement: -