Ahold Delhaize stelt gerust in de VS

© belga

Ahold Delhaize kon met betere cijfers over het vierde kwartaal de belegger geruststellen. Het aandeel noteert bovendien goedkoop tegenover zijn sectorgenoten.

Dankzij een beter dan verwachte verkoop in het vierde kwartaal weet Ahold Delhaize de twijfels over de gang van zaken op Amerikaanse markt gedeeltelijk weg te nemen. In het derde kwartaal struikelden beleggers nog de margedruk in de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize twee derde van zijn groepswinst verdient. Investeringen in lagere prijzen als antwoord op de pittige concurrentie wogen op de omzet en de marges. De groei van de vergelijkbare omzet bleef daarom steken op een magere 0,3 procent in de VS.

Het vierde kwartaal bracht onverwacht enig beterschap. In een tradingupdate over dit kwartaal rapporteerde Ahold USA een stijging van de vergelijkbare omzet met 0,2 procent, en schreef Delhaize America er zelfs 2,2 procent bij. Dat zijn behoorlijke cijfers, zeker omdat de winkeliers in de VS elkaar blijven bekampen met lagere prijzen, wat in het vierde kwartaal resulteerde in een daling van de verkoopprijzen met 1 à 1,5 procent. De stijgende omzet is dus volledig te danken aan hogere verkochte volumes.

Vooral Delhaize America weet na de uitgevoerde reorganisatie de klanten terug te winnen, die het de voorbije jaren verloren had door te lang te hoge prijzen aan te rekenen en te weinig te investeren in het winkelnetwerk. Die vergissing lijkt zo goed als rechtgezet. Ahold USA kan minder teren op een inhaalrace, waardoor de hogere verkoop in volume maar nipt de prijsdeflatie goedmaakt. Wat die verkoopcijfers impliceren voor de marges en de winst in de VS, is nog niet bekendgemaakt in deze tradingupdate, maar het management geeft wel al mee dat de onderliggende bedrijfsmarge over heel 2016 in lijn zal liggen met de eerste drie kwartalen, en iets beter zal zijn dan de marge in 2015. Die indicatie liggen in lijn met de verwachtingen en stelt beleggers gerust na het relatief moeilijke derde kwartaal.

Op zijn thuismarkten van Nederland en België presteerde Ahold Delhaize met wisselend succes in het vierde kwartaal. De vergelijkbare omzetgroei in Nederland is met 6,6 procent bijzonder sterk, wat onder meer te danken is aan de aanhoudend steile opgang van de internethandel via Bol.com en Ah.nl. Door de forse investeringen in de verdere expansie dragen die internetplatformen nog niet bij tot de winstgevendheid, maar voor verdere details is het wachten op de definitieve jaarresultaten die Ahold Delhaize op 1 maart publiceert. In België bleef Ahold Delhaize steken op een vergelijkbare omzetgroei van een magere 0,9 procent, bij een stabiel marktaandeel. De groep als geheel sloot 2016 af met een vergelijkbare omzetgroei van 2,8 procent, wat een tikje beter is dan verwacht.

De definitieve jaarresultaten volgen dus pas op 1 maart, maar het management geeft wel al mee dat de vrije cashflow zal landen rond de eerder gecommuniceerde 1,3 miljard euro. Op een marktkapitalisatie van ongeveer 25 miljard euro levert dat een vrijecashflowrendement van ongeveer 6 procent op, wat zonder meer aantrekkelijk te noemen is. Ook de koers-winstverhouding van 14 keer de verwachte winst voor 2017 en een ondernemingswaarde van 8 keer de bedrijfscashflow is niet duur te noemen.


Conclusie

De iets beter dan verwachte verkoop in de VS in het vierde kwartaal stelt de beleggers gerust, hoewel de prijsdruk op de Amerikaanse markt aanhoudt. Het aandeel noteert niet duur en wordt met een korting van 10 à 20 procent tegenover sectorgenoten verhandeld. We trekken daarom het advies terug op naar koopwaardig.


Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 25,5 miljard euro

Verwachte K/w 2016: 20

Verwachte k/w 2017: 14

Koersverschil 12 maanden: +0,5%

Koersverschil sinds jaarbegin: -1%

Dividendrendement: 1,9%

Partner Content