Er is dan toch leven én vooral ook winst mogelijk naast Amazon op de Amerikaanse retailmarkt. Tot die conclusie zijn beleggers de voorbije maanden gekomen, na de overdreven schrikreactie van vorig jaar, toen Amazon Whole Foods overnam. Ahold Delhaize, dat ruim 60 procent van zijn omzet en zijn winst in de Verenigde Staten boekt, spoelde het negatieve sentiment weg met meer dan behoorlijke resultaten. In het vierde kwartaal zagen zowel Ahold USA als Delhaize America hun vergelijkbare omzet licht stijgen dankzij de milde inflatie en het behoud van hun marktaandeel. Ahold Delhaize kreeg wel af te rekenen met de verzwakking van de dollar, waardoor de verkoop uitgedrukt in euro 3,6 procent achteruit moest.
...

Er is dan toch leven én vooral ook winst mogelijk naast Amazon op de Amerikaanse retailmarkt. Tot die conclusie zijn beleggers de voorbije maanden gekomen, na de overdreven schrikreactie van vorig jaar, toen Amazon Whole Foods overnam. Ahold Delhaize, dat ruim 60 procent van zijn omzet en zijn winst in de Verenigde Staten boekt, spoelde het negatieve sentiment weg met meer dan behoorlijke resultaten. In het vierde kwartaal zagen zowel Ahold USA als Delhaize America hun vergelijkbare omzet licht stijgen dankzij de milde inflatie en het behoud van hun marktaandeel. Ahold Delhaize kreeg wel af te rekenen met de verzwakking van de dollar, waardoor de verkoop uitgedrukt in euro 3,6 procent achteruit moest.Nog belangrijker is dat ook de winstmarges geen krimp geven. Ahold USA boekte in het vierde kwartaal van 2017 een marge van 4,2 procent op het niveau van de onderliggende bedrijfswinst. Vorig jaar was dat in hetzelfde kwartaal nog 4 procent. Delhaize America doet die prestatie ongeveer over, met een marge van 4 procent in het laatste kwartaal van vorig jaar, tegenover 3,6 procent in de laatste drie maanden van 2016. De prijzenslag die iedereen vreest als reactie op de concurrentie van Amazon en de verhoogde ambitie van de discounters Aldi en Lidl op de Amerikaanse markt, blijft voorlopig uit, al is dat risico natuurlijk niet uit de lucht. Ahold Delhaize kan intussen ook zijn marges verdedigen dankzij de synergievoordelen die de fusie tussen Ahold en Delhaize genereert tot 2019. Die strategie krijgt mogelijk een vervolg. Op de Amerikaanse retailmarkt gonst het van de overnamegeruchten, omdat consolidatie kan zorgen voor schaalvoordelen. Die zijn een must om Amazon, zeker in de internethandel, het hoofd te bieden. Ahold Delhaize kan een rol spelen in die consolidatiegolf, zeker als Ahold Delhaize zijn juridische bescherming tegen overnames afbouwt. Zo kan het bedrijf preferente aandelen uitgeven om een overnamebod te dwarsbomen. Steeds meer aandeelhouders tekenen verzet aan tegen die gifpil, omdat die weegt op de koers van het aandeel. De gifpilconstructie loopt eind dit jaar af en Ahold Delhaize maakt voorlopig geen aanstalten om de bescherming te verlengen. Buiten de Verenigde Staten blijft Ahold zowel op zijn Nederlandse thuismarkt als in Centraal- en Zuid-Europa sterk presteren. In Nederland steeg de vergelijkbare omzet met maar liefst 6 procent, onder meer dankzij het stijgende marktaandeel. De onderliggende winstmarge daalde wel licht, maar dat is te wijten aan de sterke groei van bol.com. De internetdochter boekte vorig jaar een omzet van 1,6 miljard euro, maar zal liever vroeg dan laat de weg naar de winstgevendheid moeten inslaan. De grote dissonant in de resultaten blijft Delhaize in België. Vergelijkbare omzetgroei is er niet en de marge is gedaald tot een armtierige 1 procent. Een nieuwe topman en een nieuw investeringsplan in personeel, promoties en performantie moeten het schip recht trekken.Naast de bevestiging van de operationele resultaten blijft de groep heel interessante cashflows genereren. In 2017 bleef na investeringen 1,9 miljard euro over om de aandeelhouders te vergoeden. Ook voor dit jaar verwacht het management een vrije cashflow van die omvang. Dat geeft het bedrijf de mogelijkheid zijn dividend met 10,5 procent te verhogen en om dit jaar voor 2 miljard euro eigen aandelen in te kopen, of ongeveer 8 procent van de marktkapitalisatie.De behoorlijke resultaten wisten de overdreven angst voor Amazon gedeeltelijk te verdrijven. De waardering blijft met een koerswinstverhouding van 14 en een ondernemingswaarde van bijna 7 keer de bedrijfscashflow schappelijk. De sterke generatie van vrije cashflow is een extra opsteker. We behouden het koopadvies. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 19,6 euroTicker: ADISIN-code: NL0011794037Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 24,5 miljard euroK/w 2017: 13Verwachte K/w 2018: 14Koersverschil 12 maanden: +2%Koersverschil sinds jaarbegin: +8%Dividendrendement: 3,54%