Ahold Delhaize

Ahold Delhaize publiceerde vorige maand zijn eerste resultaten als fusiebedrijf, maar de cijfers werden niet op gejuich onthaald. De koers kreeg een tik, waardoor het aandeel 15 procent onder de topkoers van deze zomer noteert.

De spelbreker is de margedruk in de voor Ahold Delhaize zeer belangrijke Amerikaanse markt, goed voor twee derde van de bedrijfswinst. Bovendien zou het vierde kwartaal geen beterschap brengen in de VS.

Toch is er geen man overboord. Over heel 2016 verwacht Ahold Delhaize een iets hogere onderliggende bedrijfsmarge dan vorig jaar. Dat moet dit jaar een vrije cashflow (de cash die beschikbaar is om aandeelhouders en schuldeisers te vergoeden) van 1,3 miljard euro opleveren, en volgend jaar zelfs 1,6 miljard euro. Op een marktkapitalisatie van 22,5miljard euro betekent dat een rendement van 5,7 procent in 2016 en 7 procent in 2017 op het niveau van de vrije cashflow, wat aantrekkelijk is. Dankzij deze vrije cashflow kan het bedrijf volgend jaar voor 1 miljard euro eigen aandelen inkopen.

Als fusiebedrijf boekte Ahold Delhaize een omzet van 13,9 miljard euro in het derde kwartaal, of pro forma 2,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De onderliggende bedrijfsmarge steeg van 6,3 naar 6,4 procent, waardoor de onderliggende bedrijfswinst met 4,3 procent kon stijgen. De margedruk in de VS werd goedgemaakt door hogere marges in België en Zuidoost-Europa, en de besparingen die voortvloeien uit het fusieproject. De onderliggende winst per aandeel daalde lichtjes van 0,27 naar 0,26 euro. Dat zijn cijfers die in lijn met de verwachtingen lagen.

Tegenwind was er dus vooral in de VS. De vergelijkbare omzetgroei bleef haperen op 0,3 procent voor Ahold USA en 1,3 procent voor Delhaize America. De omzetstijging dankzij een behoorlijke volumegroei werd bijna helemaal tenietgedaan door lagere prijzen. Ahold USA investeerde in lagere prijzen in het eerste kwartaal, maar ook in de laatste week van het derde kwartaal lanceerde het bedrijf een nieuwe ronde gerichte prijsverlagingen. Ook Delhaize America kreeg af te rekenen met intense concurrentie, die vooral de keten Food Lion tot lagere prijzen dwong. De onderliggende bedrijfsmarge daalde daardoor tot 3,9 procent bij Ahold USA en tot 3,5 procent bij Delhaize America, waardoor de onderliggende bedrijfswinst daalde met respectievelijk 2 en 7 procent. Die marges vallen echter niet uit de toon vergeleken met de jongste zeven kwartalen. De pittige concurrentie verhindert echter dat Ahold Delhaize munt slaat uit de dalende werkloosheid en de stijgende lonen in de VS.

Op de thuismarkten verging het de fusiegroep beter. Op de Nederlandse markt steeg de vergelijkbare omzet met 3,3 procent. De onderliggende marge daalde weliswaar naar 4,4 procent, maar dat was te wijten aan de investeringen om de groei van bol.com, het e-commercebedrijf van de groep, te versnellen. Online verkochten bol.com en ah.nl 30 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Op de Belgische markt dikte de vergelijkbare omzet met 1,7 procent aan, bij een winstmarge die van 1,1 naar 2 procent steeg dankzij het besparingsplan dat Delhaize weer op de rails moet zetten. Tot slot blijft het groeiverhaal in Zuidoost-Europa intact. Een omzetstijging met 8 procent bij een marge van 4,2 procent zorgde in het derde kwartaal voor ongeveer 10 procent van de groepswinst.


Conclusie

De behoorlijke resultaten over het derde kwartaal werden overschaduwd door prijsdalingen en margedruk op de Amerikaanse markt. Die margedruk zal door de hevige concurrentie niet meteen wegebben, zodat de winstgroei van de groep mager blijft. De waardering is met een koers-winstverhouding van 18 en met een ondernemingswaarde van zeven keer de bedrijfscashflow, fair te noemen, maar dankzij aantrekkelijke vrije cashflow kan het koopadvies behouden worden.

Advies: kopen

Risico: laag

Rating: 2A

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 22,5 miljard euro

K/w 2015: 15

Verwachte k/w 2016: 18

Koersverschil 12 maanden: -3%

Koersverschil sinds jaarbegin: -3%

Dividendrendement: 2,5%

Partner Content