Het is de voorbije jaren vaak anders geweest in distributieland, maar Ahold en Delhaize genieten opnieuw van de lucratieve combinatie van een stijgende verkoop en aantrekkende marges. Beide ketens draaien daarom in goede conditie de laatste rechte lijn naar de fusie op. De deal kan deze zomer definitief afgerond zijn. Ter herinnering: de aandeelhouders van Delhaize krijgen voor elk aandeel van Delhaize 4,75 aandelen van Ahold. De waarde van het Delhaize-aandeel is dus gekoppeld aan de waarde van het Ahold-aandeel.
...

Het is de voorbije jaren vaak anders geweest in distributieland, maar Ahold en Delhaize genieten opnieuw van de lucratieve combinatie van een stijgende verkoop en aantrekkende marges. Beide ketens draaien daarom in goede conditie de laatste rechte lijn naar de fusie op. De deal kan deze zomer definitief afgerond zijn. Ter herinnering: de aandeelhouders van Delhaize krijgen voor elk aandeel van Delhaize 4,75 aandelen van Ahold. De waarde van het Delhaize-aandeel is dus gekoppeld aan de waarde van het Ahold-aandeel. Ahold en Delhaize verdienen ongeveer twee derde van hun winst aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De prestaties mogen er opnieuw worden gezien. Ahold zag zijn omzet met 4% stijgen in het eerste kwartaal, ook al daalde de vergelijkbare omzetgroei met -0,1%. Ahold wijst naar de timing van Nieuwjaar en een lager aantal winterstormen afgelopen winter, maar de belangrijkste oorzaak van de omzetstagnatie luidt dat er nog altijd geen spoor van inflatie is in de Amerikaanse winkels. De Amerikaanse economie sputterde in het eerste kwartaal, maar de gestage banencreatie van de voorbije jaren vertaalt zich eindelijk in een langzame stijging van de lonen en aantrekkende consumptiebestedingen. Als de Amerikaanse consument dus het hoofd niet laat hangen, zou de economie niet mogen struikelen. En dan mogen Ahold en Delhaize extra klanten verwachten de volgende kwartalen. Nog belangrijker is dat Ahold, ondanks een stagnatie van de vergelijkbare omzet, de onderliggende operationele marge wist op trekken naar 4%, vergeleken met 3,7% in dezelfde periode vorig jaar. Deze prestatie joeg het onderliggende bedrijfsresultaat (ebit) in de Verenigde Staten 13,2% hoger. Delhaize vertelt over de Verenigde Staten ongeveer hetzelfde verhaal. De Belgen boekten er, ondanks een prijsdeflatie met 1,1%, toch een licht hogere vergelijkbare omzetgroei, bij een stijging van de onderliggende marge van 3,8 naar 3,9%. De onderliggende ebit steeg daardoor met 6,1%. In Nederland genoot Ahold wel van een stevige stijging van de vergelijkbare omzet (+2,9%), onder meer dankzij een sterke groei van de onlineverkoop via bol.com. Anders dan Delhaize investeerde Ahold investeerde vroeg in die digitale platforms, en dat inzicht verdient zich steeds beter terug. De groei van de verkoop via internet steeg in het eerste kwartaal met 30% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Naast de omzetgroei kan Ahold ook pronken met een hogere onderliggende bedrijfsmarge, waardoor het onderliggende ebit met 13,9% steeg. Delhaize heeft de zaken opnieuw onder controle op de Belgische thuismarkt. De vergelijkbare omzet steeg met 2,9% en de onderliggende marge zet zijn herstel door, al is er met een marge van 2,7% nog ruimte voor verbetering. Ahold en Delhaize blijven elkaar ook spiegelen op hun derde speelterrein. Ahold doet het goed in Tsjechië en Delhaize in Zuidoost-Europa. ConclusieAhold en Delhaize zetten een sterk eerste kwartaal neer, waarbij vooral de aantrekkende marges als muziek in de oren van de aandeelhouders klinken. De koers-winstverhouding is opgelopen tot 17, maar de ondernemingswaarde (ev) bedraagt nog altijd minder dan 7 keer de bedrijfskasstroom (ebitda), wat niet duur is. Ahold genereert bovendien ook een pak vrije kasstromen. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A