2013 was geen schitterend beursjaar voor Apple. Alleen door een sterk vierde kwartaal kon het aandeel met een relatief bescheiden winst van 5,5% het jaar afsluiten, waarmee Apple veel minder goed presteerde dan de grote beursindexen. Analisten die eind 2012 nog uitpakten met koersdoelen van 1000 USD en meer, zijn intussen heel stil geworden. Sinds 2013 stelt het management een vrij brede omzetvork voorop, die wel realistisch blijkt te zijn. Dat was ook het geval in de laatste drie maanden van vorig jaar. Apple presenteerde een omzet van 57,6 miljard USD, 5,7% meer dan een jaar eerder en in lijn met de prognoses. De winst evolueerde in nominale termen vlak (13,1 m...

2013 was geen schitterend beursjaar voor Apple. Alleen door een sterk vierde kwartaal kon het aandeel met een relatief bescheiden winst van 5,5% het jaar afsluiten, waarmee Apple veel minder goed presteerde dan de grote beursindexen. Analisten die eind 2012 nog uitpakten met koersdoelen van 1000 USD en meer, zijn intussen heel stil geworden. Sinds 2013 stelt het management een vrij brede omzetvork voorop, die wel realistisch blijkt te zijn. Dat was ook het geval in de laatste drie maanden van vorig jaar. Apple presenteerde een omzet van 57,6 miljard USD, 5,7% meer dan een jaar eerder en in lijn met de prognoses. De winst evolueerde in nominale termen vlak (13,1 miljard USD), maar het effect van de aandeleninkoop deed de winst per aandeel wel met 5% toenemen (14,5 USD). Tot zover het goede nieuws. Apple kreeg een tik van 8% bij de beursstart omdat de iPhone-verkopen niet aan de verwachtingen voldeden. Ook de prognoses voor het lopende kwartaal konden de markt niet bekoren. Er was daarnaast ook ontgoocheling over de prestatie op de Chinese markt, die instaat voor 15% van de omzet. De overeenkomst met China Mobile had voor hoge verwachtingen gezorgd, die niet helemaal werden ingelost. Apple verkocht tussen oktober en december 51 miljoen iPhones, bijna 4 miljoen stuks onder de verwachtingen. Maar vanwaar komt de nadruk van de markt op de iPhone, terwijl het productengamma van Apple veel breder is? Het antwoord is eenvoudig: de iPhone staat in voor 56% van de groepsomzet en zelfs meer dan 70% van de groepswinst. Marktonderzoeker IDC rekende voor dat in 2013 voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones werden verkocht, een groei met 40% op jaarbasis. Verontrustend voor Apple is dat de verkoop van de iPhone met slechts 13% is gestegen, terwijl het toestel intussen wereldwijd wordt aangeboden en er verschillende varianten van bestaan. De realiteit is dat de groei zich vooral in het lagere marktsegment bevindt. Apple lanceerde weliswaar de goedkopere 5C, maar het prijsverschil was te klein om klanten bij de concurrentie weg te halen. Het segment van dure smartphones en tablet-pc's raakt ook stilaan verzadigd. De tegenvallende verkoopcijfers kwamen ook niet helemaal als een verrassing. Eerder deze maand moest Samsung ook al een tegenvallende verkoop van smartphones opbiechten. Bovendien activeerde de grootste Amerikaanse operator Verizon in het vierde kwartaal minder smartphones, wat al een indicatie was dat er minder iPhones werden verkocht. Het marktaandeel van de iPhone op de smartphonemarkt is teruggevallen naar 15%. Bedrijven als Huawei en Lenovo, die zich op de goedkopere types richten, kunnen de grootste groeicijfers voorleggen. Apple sloot het kwartaal af met een cashpositie van 158 miljard USD. Het kwartaaldividend blijft ongewijzigd op 3,05 USD per aandeel. Om de aandeelhouders opnieuw te laten feesten, moet de groep echter zo snel mogelijk weer met groei aanknopen. Innovatie is daarbij cruciaal. De recentste echte nieuwigheid was de iPad, en die dateert al van 2010. Conclusie2014 wordt een sleuteljaar voor Apple. Apple blijft een cashmachine, maar enkel bestaande producten verbeteren, volstaat niet langer. Bij de waardering (tussen 12 en 13 keer de verwachte winst) moet ook rekening worden gehouden met de immense cashpositie van 175 USD per aandeel. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 3C