Apple is de beursflauwte van vorig jaar helemaal te boven gekomen. Die prestatie kwam er vooral in anticipatie op nieuwe producten die er in het najaar zouden aankomen. Feit is dat de laatste echte nieuwigheid al dateert van in 2010, toen de iPad werd geïntroduceerd. Sindsdien moest Apple het met updates van bestaande producten doen. Er wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar de talrijke nieuwigheden die er volgens marktwaarnemers aan zitten te komen, waaronder een nieuwe iPhone en een draagbaar toestel dat nu al de naam iWatch kreeg toebedeeld. Apple zelf maakt zich sterk dat de pijplijn nooit zo uitgebreid was.
...

Apple is de beursflauwte van vorig jaar helemaal te boven gekomen. Die prestatie kwam er vooral in anticipatie op nieuwe producten die er in het najaar zouden aankomen. Feit is dat de laatste echte nieuwigheid al dateert van in 2010, toen de iPad werd geïntroduceerd. Sindsdien moest Apple het met updates van bestaande producten doen. Er wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar de talrijke nieuwigheden die er volgens marktwaarnemers aan zitten te komen, waaronder een nieuwe iPhone en een draagbaar toestel dat nu al de naam iWatch kreeg toebedeeld. Apple zelf maakt zich sterk dat de pijplijn nooit zo uitgebreid was. Ondanks een relatief oud productengamma presteerde de groep in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013-2014 vrij goed. Apple omvat in feite een volledig ecosysteem met zowel hardware, software als aanverwante diensten in het gamma. Tussen april en juni verkocht het bedrijf 35,2 miljoen iPhones, 13% meer dan een jaar eerder, maar toch iets minder dan de verwachte 36 miljoen. De iPhone tekent voor 53% van de groepsomzet en is dus enorm belangrijk voor Apple. Volgens IDC steeg de globale smartphoneverkoop in het tweede kwartaal met 23,1%. Marktleider Samsung zag zijn marktaandeel afkalven van 32,3% naar 25,2%. Toch was het niet Apple dat daarvan kon profiteren, want ook het aandeel van de iPhone slonk van 13% naar 11,9%. Wie profiteerde dan wel? De winnaars bevonden zich in Aziatische hoek, met Huawei, dat intussen al bijna 7% van de smartphonemarkt in handen heeft, terwijl ook Xiaomi en Lenovo komen opzetten. Die Chinese producent kocht eerder Motorola over van Google en zal dus nog sterk groeien. Tot nog toe bleef de impact voor Apple vrij beperkt, omdat de Aziaten zich vooral op het lagere marktsegment richten. Een nieuwe iPhone 6 met een groter scherm moet tegemoet komen aan een vraag waaraan Apple op dit moment nog niet kan voldoen. Apple profiteerde ook van de overeenkomst met China Mobile om 28% meer iPhones te slijten. De iPhone-omzet in de BRIC-landen steeg overigens met 28%. Enigszins verontrustend is de tweede achteruitgang op rij voor de iPad. Er gingen tussen april en juni 13,3 miljoen stuks over de toonbank. Dat waren er 9% minder dan een jaar eerder. Apple ondervindt concurrentie van goedkopere tablets, vooral dan in de mature markten. De omzet uit iTunes (en gerelateerde diensten) steeg met 12% en is met 4,5 miljard USD hoger dan het verkoopcijfer van de Mac-productlijn (4,4 miljard USD). Op groepsniveau ging de omzet op jaarbasis met 6% vooruit, tot 37,43 miljard USD, iets onder de verwachte 38 miljard USD. Apple profiteerde van lagere kosten voor geheugenchips waardoor de brutomarge toenam van 36,9% naar 39,4%. Het technologiebedrijf sloot het kwartaal af met 164 miljard USD in cash en investeringen en een langetermijnschuld van 29 miljard USD. Er werd in het derde kwartaal 8,3 miljard USD besteed aan dividenden en de inkoop van eigen aandelen, wat het totaal op 51 miljard USD brengt van de voorziene 130 miljard USD voor de aandeelhouders. ConclusieTegen respectievelijk 15 en 13,5 keer de verwachte winst van dit en volgend boekjaar oogt het aandeel niet overdreven duur in vergelijking met de concurrentie. Gezien de erg matige groei vinden we een hogere waardering op dit moment niet te verantwoorden.Advies: houdenRisico: laag Rating: 2A