=
...

=Een herstel van de marge van 7% tot 9% op de bedrijfswinst tegen 2014, dat was het doel dat Bekaert voor ogen had toen het bedrijf een zwaar herstructureringsprogramma aankondigde in 2012. Die rendabiliteit is een must om de aandeelhouders uitzicht te geven op een bevredigende return. En kijk, in de eerste helft van 2014 behaalde Bekaert een bedrijfswinstmarge van 7%, al is dat op recurrente basis slechts 6,3%. Dat betekent echter niet dat de buit bijna binnen is. De tweede helft van het jaar is sowieso traditioneel zwakker bij Bekaert, en het bedrijf waarschuwt voor stevige prijsdruk op de Chinese bandenmarkt. In de tweede jaarhelft zal de rendabiliteit dus een pak slechter zijn dan in de eerste helft. Mogelijk zal Bekaert pas tegen 2017 op jaarbasis opnieuw een bedrijfswinstmarge van minstens 7% behalen, 3 jaar later dan verhoopt, ondanks de zware herstructureringen van de voorbije jaren. Toch mogen de resultaten over de eerste helft van het jaar gezien worden, met een volumegroei van 4% en een toename van de recurrente bedrijfswinst (rebit) met 10%. Vooral op de Europese markt pakte Bekaert uit met verrassend goeie cijfers, dankzij een sterke vraag in de auto- en energiesector. Samen met het effect van de kostenbesparingen van de voorbije jaren stuwde dit de bedrijfswinstmarge hier zelfs naar 12,7%. De Europese bandenmarkt zou wel wat afkoelen in de tweede jaarhelft. Op de Amerikaanse continenten blijft echt herstel nog uit. In de VS stijgt de vraag wel gestaag, maar blijven de winstmarges onder druk door de nog bestaande overcapaciteit en importstromen uit Azië. De marge blijft dan ook haperen op 5,1%. In Latijns-Amerika zijn er traditiegetrouw nog meer katten te geselen. Lagere grondstoffenprijzen remmen de lokale economieën af, met mijnbouwinvesteringen en infrastructuurprojecten als grootste slachtoffers. Ook de daling van de wisselkoersen woog fel om de omzet in euro. De marge viel er terug tot een magere 3,9%. In Azië klaarde de markt wel wat op, al werd de volumegroei ook hier grotendeels tenietgedaan door ongunstige wisselkoerseffecten. Bekaert maakt zelfs opnieuw melding van solide groei in de markt voor zonnepanelen, jawel. In 2012 verdampte deze markt nog in een oogwenk, wat Bekaert transformeerde van een bloeiend bedrijf naar een onderneming in herstructurering. Op de Aziatische bandenmarkt werd zelfs 10% meer volume verkocht dankzij de strategie om het marktaandeel te verdedigen in een heel competitieve omgeving. Maar dat lukt natuurlijk niet zonder toe te geven op de prijzen en de marges. En Bekaert ziet de prijzen versneld dalen op de Chinese bandenmarkt, ook omdat de VS anti-dumpingmaatregelen neemt tegen de invoer van Chinese banden. Daarnaast neemt concurrent Xingda een nieuwe fabriek in productie, én vertraagt de vraag naar banden. Dat is teveel van het slechte om te kunnen compenseren met kostenbesparingen.ConclusieIn de eerste helft van het jaar zagen we een eerste glimp van de winstgevendheid die Bekaert op langere termijn voor ogen heeft. De terugkeer naar bedrijfswinstmarges van 7% tot 9% zal echter nog enkele jaren vergen. Gezien de huidige waardering van het aandeel (13 keer de gemiddelde winst over de voorbije 10 jaar) hebben beleggers al een voorschot genomen op dit scenario. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B