Het persbericht over het eerste kwartaal titelde 'Bekaert rapporteert een sterke groei van de verkoop'. De geconsolideerde omzet steeg weliswaar met 16%, maar enige nuancering is op zijn plaats. Die stijging van de verkoop is enerzijds vooral te danken aan de zwakkere euro (EUR), wat de omzet een boost gaf van 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Anderzijds was er de integratie van de overname van de staalkoordactiviteiten van Pirelli, wat ook 10% aan de omzet toevoegde. De vergelijkbare omzet daalde dus met 4%, te wijten aan de brand in een fabriek in het Amerikaanse Rome, en aan een zwakkere verkoop in China.
...

Het persbericht over het eerste kwartaal titelde 'Bekaert rapporteert een sterke groei van de verkoop'. De geconsolideerde omzet steeg weliswaar met 16%, maar enige nuancering is op zijn plaats. Die stijging van de verkoop is enerzijds vooral te danken aan de zwakkere euro (EUR), wat de omzet een boost gaf van 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Anderzijds was er de integratie van de overname van de staalkoordactiviteiten van Pirelli, wat ook 10% aan de omzet toevoegde. De vergelijkbare omzet daalde dus met 4%, te wijten aan de brand in een fabriek in het Amerikaanse Rome, en aan een zwakkere verkoop in China. Bekaert had bij de presentatie van de jaarcijfers al aangekondigd dat de marktomstandigheden moeilijk zouden blijven in China, vooral als gevolg van overcapaciteit op de vrachtwagenbandenmarkt. Bekaert maakt daarbij de traditionele keuze om niet te veel toe te geven op de prijzen, wat natuurlijk inteert op de verkochte volumes. De vergelijkbare verkoop kromp in Azië met 11%. Bekaert verwachtte echter ook beterschap in het tweede kwartaal, en die voorspelling lijkt nu werkelijkheid te worden. De prijsdruk blijft aanwezig in de competitieve Chinese markt, maar het bedrijf zag de verkochte volumes stijgen in maart. Het management is daarom van oordeel dat het ergste achter de rug is en dat de markt opnieuw aantrekt. Een herstel van de vraag in China en Azië zou op iets langere termijn moeten uitmonden in een stabilisatie van de prijzen en een herstel van de marges. Vorig jaar bleef de bedrijfswinstmarge (ebit) nog hangen op 6,5%, onder het doel om over heel de lijn een ebit-marge van minstens 7% te boeken. De verbetering in Azië inspireert het management tot relatief optimistische vooruitzichten. De omzet zou in het tweede kwartaal verder aantrekken, dankzij het effect van de overnames, een aanhoudend zwakke euro en het seizoenseffect van een beter tweede kwartaal. In Europa kan Bekaert de sterke prestaties van de voorbije kwartalen vasthouden, wat heel belangrijk is, omdat deze regio op dit ogenblik van de beste marges geniet en voor het gros van de winst zorgt. Vooral de autosector bakt zoete broodjes, terwijl ook de bouwactiviteit aantrekt. Enkel de vraag naar staaldraad en stalen buizen in de olie- en gassector kalft af als gevolg van de gedaalde investeringen in de oliesector. Maar de lage olieprijzen en het soepele beleid van de ECB zouden de Europese economie en dus ook de verkoop van Bekaert verdere ruggensteun moeten geven. In Noord-Amerika blijft de markt kampen met de instroom van goedkope overcapaciteit uit Azië, waardoor het effect van de sterke dollar op de omzet helemaal verloren gaat. Bekaert hoopt wel om de fabriek in Rome in de zomer terug in gebruik te nemen, zodat opnieuw kan geleverd worden aan de sterk presterende automobielsector. In Latijns-Amerika kan Bekaert wel wat organische omzetgroei voorleggen, al blijf het management hier voorzichtig. ConclusieDoor de voorzichtige verbetering in Azië zou een verder aantrekkende omzet zich moeten vertalen in een verder herstel van de winstgevendheid. Bij een koerswinstverhouding van 16 en een ondernemingswaarde (ev) van 7,5 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) voor dit jaar zit dit herstel nog niet volledig in de koers. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B