Bekaert heeft sneller dan verwacht z'n heilige graal te pakken. Het bedrijf streeft al enkele jaren naar een duurzame rendabiliteit, die volgens het bedrijf gehaald wordt als de marge op het niveau van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) minstens 7% bedraagt. Vorig jaar strandde Bekaert nog op een rendabiliteit van 6,1% en een marge van 7% leek ook voor dit jaar nog te hoog gegrepen. Dat is niet langer zo. In de eerste helft van dit jaar schoot deze winstmaatstaf door naar een straffe 8,6% dankzij een stijging van de rebit met 40%, tot 157 miljoen EUR. Nog beter doen is op korte termijn heel moeilijk, dat geeft het bedrijf ook zelf...

Bekaert heeft sneller dan verwacht z'n heilige graal te pakken. Het bedrijf streeft al enkele jaren naar een duurzame rendabiliteit, die volgens het bedrijf gehaald wordt als de marge op het niveau van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) minstens 7% bedraagt. Vorig jaar strandde Bekaert nog op een rendabiliteit van 6,1% en een marge van 7% leek ook voor dit jaar nog te hoog gegrepen. Dat is niet langer zo. In de eerste helft van dit jaar schoot deze winstmaatstaf door naar een straffe 8,6% dankzij een stijging van de rebit met 40%, tot 157 miljoen EUR. Nog beter doen is op korte termijn heel moeilijk, dat geeft het bedrijf ook zelf aan. Over heel 2016 verwacht het management een marge van 7% à 8%. Het management wil de goede lijn van de voorbije maanden ook (nog) niet doortrekken naar 2017. Eind dit jaar kan de margedoelstelling misschien opgetrokken worden, maar Bekaert wil eerst afwachten of de hoogconjunctuur in de autosector standhoudt, en of het mooie liedje in Europa blijft duren. Ook de duurzaamheid van de winst in Latijns-Amerika blijft een groot vraagteken. De vraag is dus of de sterkhouders standhouden. Vooral in Europa, goed voor de helft van de ebit, boekt Bekaert uitstekende resultaten dankzij een sterke vraag vanuit de autosector en de bouw. De omzet trappelde weliswaar ter plaatse, maar dankzij een hoger benuttingsgraad van de fabrieken, de keuze voor meer rendabele producten, en het verder uitrollen van het besparingsprogramma, steeg de rebit-marge naar een recordhoge 13,6%. Het wordt een hele klus om dit niveau vast te houden, onder meer door de brexit en de gedaalde investeringsijver in de olie- en gassector. Na Europa vormt Azië de tweede grootste markt voor Bekaert, en ook hier gaan de zaken voor de wind, wat zich vertaalt in een marge van 12,2%. Deze marge is ruim dubbel zo hoog als in de eerste zes maanden van vorig jaar. Ook hier vertaalden stijgende volumes zich niet in een stijgende omzet door lagere prijzen en ongunstige wisselkoerseffecten, maar ook hier kreeg de rendabiliteit een boost dankzij besparingen, betere benutting van de capaciteit en de verschuiving naar meer winstgevende producten. Staaldraad voor autobanden is een van die producten, en Bekaert zag de vraag gevoelig stijgen in China, India en Indonesië. Ook de verder aantrekkende verkoop van zaagdraad voor de zonnepaneelmarkt ondersteunde de rendabiliteit. Deze keer hoeft echter niet gevreesd worden voor een winstzeepbel. Zelfs in Latijns-Amerika, toch goed voor 20% van de bedrijfswinst, steeg de marge naar 9,3%, maar de conjunctuur in de regio blijft toch heel onstabiel. Ook in de VS, lange tijd het grootste zorgenkindje, kruipt de marge uit het dal. Bekaert krijgt er een divisie bij met Bridon-Bekaert Ropes Group, waarin Bekaert en het Canadese Bridon hun kabelactiviteiten onderbrengen, met een belang van 66% voor Bekaert. In de eerste helft van dit boekjaar behaalde dit dochterbedrijf een rebit van 10 miljoen EUR.ConclusieDe sterke rendabiliteit in de eerste helft van dit jaar is moeilijk vol te houden, al blijven de vooruitzichten goed. Met een koerswinstverhouding van 17 en een ondernemingswaarde van 8 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) weerspiegelt de koers tegen een faire waardering de goede gang van zaken. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2B