De zwaartekracht leek lange tijd geen vat te hebben op de beurskoers van Melexis. Het aandeel koerste in juni naar een record van meer dan 92 euro, wat de beurswaarde van de halfgeleidergroep op ruim 3 miljard euro bracht. Tegen het einde van de zomer kwamen zowel de halfgeleidersector als de auto-industrie in zwaar weer terecht. Die cocktail bleek nefast voor Melexis. Na de publicatie van het kwartaalrapport werd de voormalige beurslieveling flink afgestraft.
...

De zwaartekracht leek lange tijd geen vat te hebben op de beurskoers van Melexis. Het aandeel koerste in juni naar een record van meer dan 92 euro, wat de beurswaarde van de halfgeleidergroep op ruim 3 miljard euro bracht. Tegen het einde van de zomer kwamen zowel de halfgeleidersector als de auto-industrie in zwaar weer terecht. Die cocktail bleek nefast voor Melexis. Na de publicatie van het kwartaalrapport werd de voormalige beurslieveling flink afgestraft. De cijfers over de periode juli-september lagen nochtans grotendeels in lijn met de verwachtingen. De groepsomzet kwam uit op 146,7 miljoen euro, een klim van 15 procent op jaarbasis en slechts een fractie onder de consensusprognose van 147,9 miljoen euro. In tegenstelling tot in de eerste jaarhelft, hadden valutaschommelingen geen impact op de omzet. Ook de bedrijfswinst dikte met 15 procent aan, naar 36,9 miljoen euro (37,1 miljoen verwacht). Daardoor bleef de operationele marge (25,1%) nagenoeg ongewijzigd. De brutomarge lag met 46,4 procent even hoog als in het tweede kwartaal en 0,6 procent hoger dan een jaar eerder. De nettowinst van 30,1 miljoen euro (0,74 euro per aandeel) lag 1 miljoen euro onder de consensusprognose. Al met al geen schokkende cijfers dus, volledig in lijn het voorspelbare karakter waarvan Melexis de voorbije jaren een handelsmerk had gemaakt. Het venijn zat in de verwachtingen voor het huidige kwartaal en de neerwaartse bijstelling van de prognoses voor het volledige boekjaar. Dat laatste gebeurde trouwens niet voor het eerst. Melexis ging begin dit jaar uit van een omzetgroei met 12 tot 15 procent. Dat werd na het halfjaarrapport bijgesteld naar 13 tot 14 procent. Na drie kwartalen in 2018 lag Melexis goed op schema, met een omzetklim van 13 procent naar 427,7 miljoen euro. Maar de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en de rest van de wereld begint zijn tol te eisen op de globale automarkt. Fabrikanten bouwen hun voorraden af en stellen nieuwe orders uit. Met name de Chinese automarkt, de grootste ter wereld, laat het afweten. De verkoop kromp in september zelfs met 11,6 procent, de grootste achteruitgang in zeven jaar. Na drie kwartalen in 2018 is er nog een groei met 1,5 procent, maar de eerder vooropgestelde toename met 3 procent wordt dit jaar wellicht niet gehaald.Die evolutie bracht Melexis ertoe de groeiprognose voor 2018 te verlagen naar 11 procent. Dat impliceert een omzet in het vierde kwartaal in de buurt van 140 miljoen euro, flink onder de consensusverwachting van 152 miljoen euro. Toch is er voor de aandeelhouders zeker geen reden tot paniek. De trends in de auto-industrie die de voorbije jaren voor stevige groei zorgden, blijven intact. Een daling van de autoverkoop is op zich geen gunstige evolutie, maar de stijging van het gemiddelde aantal halfgeleiders per wagen is op termijn veel belangrijker. De sensoren van Melexis spelen een belangrijke rol in de uitbreiding van het hybride en elektrische wagenpark, terwijl ook autonoom rijden een veelbelovende evolutie is. Ook de analisten blijven positief, al hebben ze geen andere keuze, gezien de optimistische koersdoelen die ze hanteren. Dat neemt niet weg dat de autofabrikanten, de grootste afnemers van Melexis, een tijdje de kat uit de boom zullen kijken wat nieuwe bestellingen en voorraadopbouw betreft. Gezien de onzekerheid, maakte Melexis nog geen prognoses voor 2019 bekend. Die komen er op zijn vroegst op de investeerdersdag die de groep op 5 december organiseert.ConclusieWanneereen aandeel perfect geprijsd is, mag niets fout gaan of de koers keldert. De al dan niet tijdelijke dip waar de groep mee kampt, verklaart dus de zware correctie van meer dan 40 procent sinds juni. We zien de onzekerheid op de automarkt nog minstens dit en volgend kwartaal aanhouden. De grootste overwaardering is nu verdwenen, maar ondanks de goede vooruitzichten op lange termijn vinden we het te vroeg voor een duurzaam koersherstel. Voorlopig afwachten.Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 54,9Ticker: MELE BBIsin-code: BE0165385973Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,2 miljardk/w 2017: 19,5Verwachte k/w 2018: 18,7Koersverschil 12 maanden: -28%Koersverschil sinds jaarbegin: -31,8%Dividendrendement: 3,8%