Het derde kwartaal van het fiscale boekjaar 2013-2014 was een nieuw dieptepunt voor BlackBerry, de veelgeplaagde Canadese producent van smartphones. BlackBerry moest een nettoverlies van 4,4 miljard USD opbiechten, vier keer meer dan een jaar eerder. De nieuwe BlackBerry 10-variant werd met veel vertraging geïntroduceerd en kreeg goede kritieken voor zijn technische specificaties. BlackBerry maakte echter de kapitale fout om het toestel veel te duur in de markt te zetten, waardoor het niet kon concurreren met soortgelijke producten uit het hogere marktsegment. De consumenten bleven de producten van Apple en de duurdere versies voorz...

Het derde kwartaal van het fiscale boekjaar 2013-2014 was een nieuw dieptepunt voor BlackBerry, de veelgeplaagde Canadese producent van smartphones. BlackBerry moest een nettoverlies van 4,4 miljard USD opbiechten, vier keer meer dan een jaar eerder. De nieuwe BlackBerry 10-variant werd met veel vertraging geïntroduceerd en kreeg goede kritieken voor zijn technische specificaties. BlackBerry maakte echter de kapitale fout om het toestel veel te duur in de markt te zetten, waardoor het niet kon concurreren met soortgelijke producten uit het hogere marktsegment. De consumenten bleven de producten van Apple en de duurdere versies voorzien van het Android-platform verkiezen. Daardoor moest BlackBerry al vlug de prijzen verlagen, wat een desastreuze impact had op de waarde van de voorraden. Het aangepaste nettoverlies kwam uit op 354 miljoen USD of 0,67 USD per aandeel, wat ook hoger lag dan verwacht. BlackBerry verkocht in de drie maanden tot november slechts 1,9 miljoen smartphones, waarvan ongeveer 70% van de oudere BlackBerry 7. Een kwartaal eerder lag het verkoopcijfer nog op 3,7 miljoen. Door de tegenvallende verkoop daalde de omzet op jaarbasis met meer dan 56%, tot 1,19 miljard USD. De consensusprognose lag op 1,66 miljard USD. Het was operationeel dus opnieuw een barslecht kwartaal. In het najaar zag het er even naar uit dat een overnamebod redding zou brengen. FairFax Financial Holdings, een Canadese investeringsgroep die actief is in financiële dienstverlening, lanceerde een voorwaardelijk overnamebod van 9 USD per aandeel of 4,7 miljard USD. Het stierf echter een stille dood. BlackBerry trok vervolgens John Chen aan als nieuwe topman. Hij is de voormalige CEO van het Amerikaanse softwarebedrijf Sybase, dat later aan SAP werd verkocht. Chen wil BlackBerry tegen 2016 winstgevend maken. Dat wil hij realiseren door zwaar in de kosten te snoeien. Naast een geplande ontslagronde (4500 banen of 40% van het werknemersbestand) springt vooral de overeenkomst met het Taiwanese bedrijf Foxconn in het oog. Foxconn is vooral bekend als producent van de iPhone en iPad, maar het bedrijf werkt ook in onderaanneming voor andere smartphoneproducenten zoals Acer, Sony en Microsoft. De overeenkomst loopt over een periode van vijf jaar. Foxconn zal de toestellen produceren in Indonesië en Mexico. Dat moet de productiekosten fors reduceren, maar BlackBerry ook beter toegang geven tot de opkomende markten. De nieuwe topman zet daarnaast ook in op de uitbouw van de softwaretak van de groep (QNX). De BlackBerry Messenger-functie spreidt bovendien haar vleugels uit en wordt beschikbaar voor bepaalde Apple- en Android-toestellen. Conclusie:De huidige beurswaarde van BlackBerry wordt voor een groot stuk gedekt door de cashpositie van het bedrijf. Zolang de smartphoneproducent verlieslatend blijft, schieten aandeelhouders daar niet veel mee op. De overeenkomst met Foxconn moet enerzijds de productiekosten reduceren en anderzijds een te sterke voorraadopbouw in de toekomst vermijden. BlackBerry moet op eigen kracht uit de rode cijfers komen. Dat wordt een zware klus. BlackBerry blijft dan ook een speculatief aandeel.Advies: houden/afwachtenRisico: zeer hoogRating: 3D