De portefeuillemaatschappij Bolloré (van de gelijknamige flamboyante, succesvolle Franse zakenman Vincent Bolloré) is het aandeel in de voorbeeldportefeuille waarmee we inspelen op het Afrikaanse groeipotentieel. Concreet doen we dat in deze groep via Bolloré Africa Logistics. Dat beschikt over het grootste logistieke netwerk van Afrika en het is onder meer eigenaar van dertien havenconcessies. In december werd ook een akkoord gesloten tussen de havenautoriteiten van Abidjan (Ivoorkust) en Bolloré Africa Logistics voor een nieuwe terminal met een capaciteit van 2 miljoen containers. De terminal moet over vier jaar klaar zijn. Belangrijk i...

De portefeuillemaatschappij Bolloré (van de gelijknamige flamboyante, succesvolle Franse zakenman Vincent Bolloré) is het aandeel in de voorbeeldportefeuille waarmee we inspelen op het Afrikaanse groeipotentieel. Concreet doen we dat in deze groep via Bolloré Africa Logistics. Dat beschikt over het grootste logistieke netwerk van Afrika en het is onder meer eigenaar van dertien havenconcessies. In december werd ook een akkoord gesloten tussen de havenautoriteiten van Abidjan (Ivoorkust) en Bolloré Africa Logistics voor een nieuwe terminal met een capaciteit van 2 miljoen containers. De terminal moet over vier jaar klaar zijn. Belangrijk is dat van de bedrijfswinst van 606 miljoen EUR vorig jaar (30% meer dan de 465 miljoen EUR van 2012) liefst 89% (541 miljoen EUR) afkomstig was van Bolloré Africa Logistics. Bolloré Logistics is wereldwijd een van de grootste spelers in logistiek en transport. Ook in omzettermen is Bolloré Logistics met 49% van de groepsomzet in het eerste trimester duidelijk de kern van de groep. De afdeling zag haar omzet met 4% toenemen in de eerste drie maanden, terwijl op groepsniveau sprake was van een daling met 4%. Die komt integraal op rekening van de tweede belangrijkste divisie in omzettermen, Bolloré Energie, of de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstof ('mazout') in Frankrijk. Hier zagen we een omzetterugval met 19%, tot 895 miljoen EUR. Uiteraard heeft dat alles te maken met de uiterst zachte winter in vergelijking met de strenge winter van het jaar daarvoor. Gelukkig lieten de andere divisies een omzettoename registreren. De belangen in de communicatie- en de mediasector leverden een omzetstijging met 3% op, tot 406 miljoen EUR. Absoluut vermeldenswaard zijn de belangen in Havas en Vivendi, die samen een beurswaarde van ruim 2 miljard EUR hebben. Heel bijzonder, naast de Afrika-link, zijn de industriële activiteiten, die binnen de afdeling Bolloré Blue Solutions worden gebundeld. Die afdeling omhelst de opslag van elektriciteit (elektrische batterijen; elektrische wagens, Bluecar) en plastic films. Een klein deel van de aandelen van Bolloré Blue Solutions werd in de herfst met succes naar de beurs gebracht. De omzetklim in het eerste kwartaal bedroeg 17%, tot 60 miljoen EUR. Verder heeft deze typische holdingmaatschappij ook nog andere financiële participaties, zeg maar beleggingen. We vermelden onder meer Mediobanca en Vallourec, maar vergeten uiteraard ook de plantagebelangen niet in onder meer de Socfin-groep (Socfinaf en Socfinasia). De holding Bolloré heeft nog een cascadestructuur van de oude stijl. Een vereenvoudiging van de structuur, met onder meer als tussenholding het eveneens beursgenoteerde Financière de l'Odet (68% van de Bolloré-aandelen), moet de waarde van de groep verder opkrikken. Het beroep tegen een Europese kartelboete van 21 miljoen EUR werd verworpen. ConclusieOp basis van een faire waarde van 520 EUR per aandeel blijven we bij ons gunstige advies. We zien de holding tot nader order als een basiswaarde voor de voorbeeldportefeuille op lange(re) termijn. De liquiditeit is trouwens beperkter dan die van andere waarden en leent zich minder tot een actief beheer. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A