In de eerste zes maanden is de omzet van de portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré met 5% toegenomen, tot 5,3 miljard EUR (-0,3% organisch, zonder overnames of desinvesteringen en bij constante wisselkoersen). Als we kijken naar de deelactiviteiten, blijft de dominantie van de afdeling Transport en Logistiek duidelijk. De omzet steeg met 10,3% (4,7% organisch), tot 2,97 miljard EUR (55% van de groepsomzet). De semestriële cijfers geven andermaal aan dat bijna de volledige bedrijfswinst (ebit) komt van Bolloré Logistics, vooral dan Bolloré Africa Logistics (grootste logistiek netwerk van Afrika). In het eerste halfj...

In de eerste zes maanden is de omzet van de portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré met 5% toegenomen, tot 5,3 miljard EUR (-0,3% organisch, zonder overnames of desinvesteringen en bij constante wisselkoersen). Als we kijken naar de deelactiviteiten, blijft de dominantie van de afdeling Transport en Logistiek duidelijk. De omzet steeg met 10,3% (4,7% organisch), tot 2,97 miljard EUR (55% van de groepsomzet). De semestriële cijfers geven andermaal aan dat bijna de volledige bedrijfswinst (ebit) komt van Bolloré Logistics, vooral dan Bolloré Africa Logistics (grootste logistiek netwerk van Afrika). In het eerste halfjaar was dat 86% (tegenover 87% van de ebit 2014) voor Transport en Logistiek. Het resultaat van Bolloré Energie, de tweede distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk, toonde beterschap na een erg zwak 2014 (ebit van 11 naar 18 miljoen EUR, maar wel verdere omzetdaling van -14,1%, organisch -15%). De communicatie- en mediapool - in de eerste plaats de belangen in Havas en Vivendi - is de grote runner-up in de groep, met in het eerste semester een omzettoename van 18,3% (+5,9% organisch). Logisch ook, want de participatie in zowel Havas (belang van 82,5%; vijfde advertentiegroep ter wereld) als Vivendi (belang van 14,5%) werd het voorbije half jaar gevoelig opgevoerd. De afdeling Opslag van elektriciteit blijft stagneren (omzet +3,7%, maar ze is nog altijd verlieslatend met een ebit van -53 miljoen EUR). De aandeelhouders krijgen, net zoals vorig jaar, een interim-dividend van 0,02 EUR bruto per aandeel. Wie in Bolloré belegt, gaat in de eerste plaats voor het Afrikaanse groeipotentieel. De holding beschikt dan ook over het grootste logistieke netwerk van Afrika en is onder meer de eigenaar van dertien havenconcessies. Verder is Bolloré een typische holdingmaatschappij met flink wat financiële participaties, zeg maar beleggingen, in de eerste plaats in de communicatie- en mediasector. Naast Havas en Vivendi zijn er ook nog de participaties in onder meer Mediobanca en Vallourec. Daarbovenop heeft Bolloré plantagebelangen, onder meer in de Socfin-groep (Socfinaf en Socfinasia). Met de financiële belangen erbij geteld, komen we in de buurt van een waarde van 5,5 miljard EUR (ongeveer 1,9 EUR per aandeel) uit. De holding Bolloré heeft nog een cascadestructuur van de oude stijl. Tussen de flamboyante, succesvolle zakenman Vincent Bolloré en de holdingvennootschap Bolloré (voorheen Bolloré Investissement) zitten nog liefst vier tussenschotten: Omnium Bolloré, Financière V, Sofibol en het eveneens beursgenoteerde Financière de l'Odet, dat 64% van de Bolloré-aandelen in handen heeft. Vincent Bolloré gaat in principe in 2022 met pensioen. Tegen dan moet de structuur verregaand vereenvoudigd zijn, met onder meer een fusie tussen Bolloré en Financière de l'Odet. Ook dat zal de waarde van de groep opvijzelen. ConclusieNa de zomercorrectie kunnen we het advies voor deze play op Afrika terug verhogen omdat het aandeel opnieuw voldoende onder onze faire waarde van 5,6 EUR per aandeel noteert. Een ideale belegging voor de lange termijn.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B