Wat een contrast met enige tijd geleden. Tussen 2003 en 2013 kende de grootste baggermaatschappij ter wereld een gouden decennium en was ze een beursster. Tussen 2004 en 2014 klom de omzet van afgerond 1 naar 3,5 miljard euro en verzesvoudigde de bedrijfskasstroom (ebitda) van circa 150 naar 900 miljoen euro. Tussen 2003 en het voorjaar van 2015 ging de beurskoers van afgerond 5 naar 50 euro.
...

Wat een contrast met enige tijd geleden. Tussen 2003 en 2013 kende de grootste baggermaatschappij ter wereld een gouden decennium en was ze een beursster. Tussen 2004 en 2014 klom de omzet van afgerond 1 naar 3,5 miljard euro en verzesvoudigde de bedrijfskasstroom (ebitda) van circa 150 naar 900 miljoen euro. Tussen 2003 en het voorjaar van 2015 ging de beurskoers van afgerond 5 naar 50 euro. Maar de jongste jaren zit de klad erin. Het duurde tot de eerste helft van dit jaar om een omzetherstel te zien. In de eerste zes maanden van 2018 herstelde de omzet naar 1,17 miljard euro (+6,6%), tegenover 1,09 miljard euro in de eerste helft van 2017. De bedrijfstop liet weten dat de omzet in het derde kwartaal verder toenam tegenover het kwartaalgemiddelde van de eerste jaarhelft, maar gaf geen cijfers. Vorig jaar daalde de groepsomzet met 10 procent tegenover 2016 (2,6 miljard euro). Een zwak punt in het halfjaarrapport was dat de ebitda nog maar eens een tik van bijna 26 procent had gekregen, van 225,1 naar 167,2 miljoen euro. Het management geeft aan dat ook daar in het derde kwartaal beterschap was. De markt schrok echter vooral van het nettoverlies van 361,4 miljoen euro. In de eerste helft van 2017 was er nog een nettowinst van 75,1 miljoen euro. Boskalis boekte immers een buitengewone last van 397 miljoen euro op de goedkopere transportactiviteiten in Offshore Energy omdat ze door het overaanbod in Azië verlieslatend waren geworden. Die beslissing moet volgens de bedrijfsleiding jaarlijks de bedrijfswinst (ebit) met 25 miljoen euro opkrikken. Zonder de forse afwaardering zou er een nettowinst van 35,6 miljoen euro zijn. Dat is toch ook nog een halvering tegenover de eerste helft van 2017. De return (koersevolutie + dividend) van het Boskalis-aandeel lag de afgelopen vijf jaar liefst 85 procent lager dan die van zijn Belgische sectorgenoot CFE. Dat forse koersverschil is ook een gevolg van de omgekeerde focus bij Boskalis, dat minder de klemtoon legt op de baggeractiviteit en focust op diversificatie. Zo nam het in de voorbije vijf jaar SMIT Internationale (sleepboten, berging en wrakopruiming) en Dockwise(verplaatsen van extreem zware offshore platformen) over. Precies in die offshore-activiteiten zat het de jongste jaren zwaar tegen door de slechte marktomstandigheden in de olie- en gassector. Het stopzetten van de goedkopere transportactiviteiten legt nog eens de vinger op de zere plek. De baggeractiviteiten doen het al enige tijd wel weer meer dan behoorlijk en ook voor Offshore Energy klinken in de update over het derde kwartaal voorzichtig optimistische geluiden. De overname van Fugroin 2016 is gelukkig niet doorgegaan. Recente lichtpunten zijn dat het orderboek eind september op het peil van eind juni gebleven was, in de buurt van 3,8 miljard euro, en dat Boskalis het Ostwind 2-contract van 50Hertz, wist binnen te halen, een kabelleggingscontract ter waarde van 250 miljoen euro.ConclusieDe tradingupdate over het derde kwartaal overtuigde andermaal niet. De perspectieven blijven te gemengd om kooplust uit te lokken. De winstverwachting voor de tweede jaarhelft werd wel gehandhaafd. Het aandeel blijft in de buurt van het laagste koerspeil van de afgelopen vijf jaar noteren. In 2010 werd nog 2,3 keer de boekwaarde betaald, tegenover iets meer dan 1 keer nu. Voor de lange termijn biedt het aandeel wel perspectief.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers: 25,21 euroTicker: BOKA NAISIN-code: NL0000852580Markt: Euronext AmsterdamBeurskapitalisatie: 3,41 miljard euroK/w 2017: 21Verwachte k/w 2018: 28,5Koersverschil 12 maanden: -14%Koersverschil sinds jaarbegin: -20%Dividendrendement: 4,0%