De ton met onaangename verrassingen lijkt leeggeschud, maar vrolijk kunnen de beleggers nog altijd niet worden over de vooruitzichten van bpost. Voor dit jaar verwacht het postbedrijf een vergelijkbare bedrijfswinst van minstens 300 miljoen euro, met inbegrip van de verkoop van gebouwen. Daarmee blijft bpost iets onder de verwachtingen. Een bedrijfswinst van 300 miljoen euro bij een stabiele omzet verraadt verdere margedruk, want vorig jaar haalde bpost nog een vergelijkbare bedrijfswinst van 424 miljoen euro. De winst van dit jaar zal uitmonden in een dividend van ongeveer 0,85 euro per aandeel, zodat het aandeel nog altijd een dividendrendement van ongeveer 10 procent biedt. Dat zorgde voor opluchting bij de beleggers, ondanks de vaststelling dat de winst dit jaar met ongeveer een kwart daalt...

De ton met onaangename verrassingen lijkt leeggeschud, maar vrolijk kunnen de beleggers nog altijd niet worden over de vooruitzichten van bpost. Voor dit jaar verwacht het postbedrijf een vergelijkbare bedrijfswinst van minstens 300 miljoen euro, met inbegrip van de verkoop van gebouwen. Daarmee blijft bpost iets onder de verwachtingen. Een bedrijfswinst van 300 miljoen euro bij een stabiele omzet verraadt verdere margedruk, want vorig jaar haalde bpost nog een vergelijkbare bedrijfswinst van 424 miljoen euro. De winst van dit jaar zal uitmonden in een dividend van ongeveer 0,85 euro per aandeel, zodat het aandeel nog altijd een dividendrendement van ongeveer 10 procent biedt. Dat zorgde voor opluchting bij de beleggers, ondanks de vaststelling dat de winst dit jaar met ongeveer een kwart daalt. Over de vooruitzichten op lange termijn durft het bedrijf zich niet uit te spreken. Dat is voor eind dit jaar. De klassieke brievenpost, de meest rendabele activiteit, blijft onder druk staan. Tot 2022 verwacht bpost een daling van de brievenpost met 9 procent per jaar. De weerstand van de resultaten wordt beter als bpost met het bezorgen van pakjes een iets hogere marge kan verdienen, als de Amerikaanse dochteronderneming Radial bij begint te dragen aan de winst, en als het nieuwe bezorgmodel in de klassieke post opnieuw efficiëntiewinsten toelaat. Dat zijn veel voorwaarden, maar er is hoop dat het ergste achter de rug ligt. Toch is 2019 nog een jaar van margedruk, stijgende kosten en lagere winsten. De kostenstijging is vooral te wijten aan het sociaal akkoord dat werd afgesloten om de werkdruk te verlichten en de lonen te verhogen. Het prijskaartje van dat akkoord wordt geschat op 75 miljoen euro per jaar. Daarnaast maakt bpost dit jaar versneld werk van een nieuw distributiemodel, waarvan de eenmalige reorganisatiekosten op 10 à 15 miljoen euro worden geschat. Het nieuwe model, gebaseerd op een opdeling tussen verzending voor de volgende dag en verzending binnen de drie dagen, maakt gedurende enkele jaren nieuwe efficiëntiewinsten mogelijk. De postbode kan opnieuw met een volle tas de baan op, terwijl de capaciteit in het oude systeem almaar meer werd onderbenut. In 2020 moet dat helpen om de kosten onder controle te krijgen, zonder dat er garanties zijn. "Ik kan alleen hopen dat de kosten in 2020 lager zijn dan in 2019", zei Koen Van Gerven bij de presentatie van de jaarresultaten.De vierde kwartaalcijfers waren iets beter dan verwacht, zodat bpost over 2018 nog een dividend van 1,31 euro per aandeel kan uitkeren, waarvan eind vorig jaar al 1,06 euro is betaald. Het onderliggende postverkeer daalde met 6,2 procent in volume, maar dankzij prijsverhogingen en de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 bleef de omzetdaling beperkt tot 0,5 procent. De pakjes lieten opnieuw een stevige volumestijging optekenen, maar de gemiddelde aangerekende prijzen stonden nog licht onder druk. De grootste opsteker was Radial, waar de klantentevredenheid toeneemt en het klantenverloop afneemt. Dit jaar staat de omzet van Radial nog licht onder druk door het klantenverlies van vorig jaar, bij een break-evenresultaat op het niveau van de bedrijfswinst. Het management houdt vol dat Radial 100 tot 120 miljoen dollar bijdraagt aan de groepsresultaten tegen 2022. ConclusieBpost blijft voorzichtig over de vooruitzichten op lange termijn, want de ongenadige volumedalingen in de meest rendabele activiteit van het klassieke briefverkeer blijven de organisatie onder druk zetten. Vanaf 2020 krijgen de resultaten steun van een nieuw distributiemodel en winst bij Radial. De waardering laat met een koers-winstverhouding van 8 en een dividendrendement van 10 procent beperkte tegenslag toe. Het advies blijft houden. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 8,86 euroTicker: BPOSTISIN-code: BE0974268972Munt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,77 miljard euroK/w 2018: 11Verwachte k/w 2019: 8Koersverschil 12 maanden: -51%Koersverschil sinds jaarbegin: +12%Dividendrendement: 10%