De fikse daling van de betalende brievenpost (-9,9%) was dé onaangename verrassing in jongste kwartaalrapport van bpost. Gelukkig steeg het volume aan papieren advertenties met 4,5 procent, zodat de totale daling van het binnenlandse postverkeer beperkt bleef tot 6,7 procent. De opleving van de advertentiemarkt is echter een conjunctureel gegeven, terwijl de daling van het brievenverkeer een structurele tendens is. Bpost kan als verzachtende omstandigheid inroepen dat we vergelijken met een sterk tweede kwartaal van 2016. CEO Koen Van Gerven suste de markt ook met de boodschap dat hij geen klif ziet in de postmarkt. De daling zich door, maar het gaat niet om ee...

De fikse daling van de betalende brievenpost (-9,9%) was dé onaangename verrassing in jongste kwartaalrapport van bpost. Gelukkig steeg het volume aan papieren advertenties met 4,5 procent, zodat de totale daling van het binnenlandse postverkeer beperkt bleef tot 6,7 procent. De opleving van de advertentiemarkt is echter een conjunctureel gegeven, terwijl de daling van het brievenverkeer een structurele tendens is. Bpost kan als verzachtende omstandigheid inroepen dat we vergelijken met een sterk tweede kwartaal van 2016. CEO Koen Van Gerven suste de markt ook met de boodschap dat hij geen klif ziet in de postmarkt. De daling zich door, maar het gaat niet om een vrije val. De daling van het binnenlandse postverkeer kostte bpost 20 miljoen euro aan omzet in het tweede kwartaal. Om dat geld terug te verdienen, doet bpost een beroep op een drietrapsraket van pakjes, besparen en overnames. Eerst de pakjes. De digitalisering van de economie hakt in op de traditionele activiteit, maar geeft het bedrijf ook nieuwe kansen. Dankzij de doorbraak van e-commerce zijn er almaar meer pakjes te bezorgen. In het tweede kwartaal steeg het volume in dat segment in België met liefst een kwart. De prijsmix is wel minder gunstig geworden, waardoor de omzetstijging beperkt blijft tot 19 procent. De omzet uit pakjes bedraagt al bijna de helft van de omzet uit het binnenlands postverkeer. Aan de rendabiliteit moet nog worden gesleuteld, omdat de sterke groei ook gepaard gaat met sterk stijgende kosten. In het tweede kwartaal boekte bpost in de divisies 'pakjes en internationaal' een bedrijfswinst van 21 miljoen euro, 5 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De divisie 'post en retail' leverde in het tweede kwartaal 108 miljoen euro bedrijfswinst op. Pakjes compenseren dus nog niet het inkomstenverlies van de brievenpost. Continu werken aan een betere efficiëntie is een tweede belangrijke weg om de rendabiliteit op peil te houden. Die oefening is nu moeilijk te vergelijken omdat heel wat overnames, met bijbehorende kosten en personeel, in de resultaten zijn opgenomen. Bpost zegt dat ook de organische kostenontwikkeling op schema zit. Een derde en wat onderschat scenario om de omzet en de winst op niveau te houden, is die winst te kopen. Dankzij een sterke balans, een nettokaspositie van 600 miljoen euro en de generatie van relatief rijke vrije kasstromen (167 miljoen euro in de eerste helft van 2017) kan bpost bijkomende overnames financieren zonder dat het dividend in het gedrang komt. Zoals bekend greep bpost vorig jaar naast PostNL. Dankzij die drietrapsraket kon bpost in het tweede kwartaal de bedrijfswinst vrijwaren. Ook voor het hele jaar wordt de verwachting van een stabiele bedrijfswinst gehandhaafd. ConclusieDe versnelde daling van het binnenlandse postverkeer maakt het voor bpost moeilijker de winstgevendheid op peil te houden. Daar staat een aantrekkelijke waardering tegenover, gegeven een koers-winstverhouding van 14, een ondernemingswaarde van 7 keer de bedrijfscashflow en een dividendrendement van 5,7 procent. Bpost blijft koopwaardig als dividendaandeel.Advies: kopenRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 4,6 miljard euroK/w 2016: 14Verwachte k/w 2017: 14 Koersverschil 12 maanden: + 1%Koersverschil sinds jaarbegin: + 3 %Dividendrendement: 5,7%