Door het mislukte bod op PostNL kreeg het weinig aandacht, maar bpost deed vorig jaar maar liefst tien overnames. De omzet maakte daardoor een grote sprong voorwaarts (+26%), maar de kosten namen sneller toe (+37%), doordat de overgenomen activiteiten minder rendabel zijn. Dat betekent dat bpost inlevert op de gemiddelde winstmarge. Op het niveau van de bedrijfswinst daalde de marge van 25,5 naar 20,2 procent. Die hogere omzet tegen een kleinere marge leverde per saldo in het eerste kwartaal van dit jaar een magere stijging van de bedrijfscashflow met 1 procent op. Bpost heeft zijn prognoses voor 2017 bevestigd. Dat betekent dat het zijn recurrente bedrijfscashflow en zijn dividend op hetzelfde peil verwacht als in 2016. Ook de prognose om tegen 2020 een bedrijfscashflow ...

Door het mislukte bod op PostNL kreeg het weinig aandacht, maar bpost deed vorig jaar maar liefst tien overnames. De omzet maakte daardoor een grote sprong voorwaarts (+26%), maar de kosten namen sneller toe (+37%), doordat de overgenomen activiteiten minder rendabel zijn. Dat betekent dat bpost inlevert op de gemiddelde winstmarge. Op het niveau van de bedrijfswinst daalde de marge van 25,5 naar 20,2 procent. Die hogere omzet tegen een kleinere marge leverde per saldo in het eerste kwartaal van dit jaar een magere stijging van de bedrijfscashflow met 1 procent op. Bpost heeft zijn prognoses voor 2017 bevestigd. Dat betekent dat het zijn recurrente bedrijfscashflow en zijn dividend op hetzelfde peil verwacht als in 2016. Ook de prognose om tegen 2020 een bedrijfscashflow van minstens 620 miljoen euro te halen, wordt nog eens afgestempeld. Dat impliceert een winstgroei van ongeveer 5 procent tegen 2020.Onder meer de overnames moeten voor extra winstpotentieel zorgen, zoals de acquisitie van Lagardère Retail, dat intussen is omgedoopt tot Ubiway. Dat bedrijf overkoepelt verscheidene winkelketens, met onder meer 224 Relay- en Presshop-krantenwinkels. Die overname past strategisch in de ambitie om voor de verdeling van pakjes een hybride netwerk uit te bouwen, met naast de gewone postdistributie een netwerk van winkels die als extra afhaalpunten kunnen dienen. Bpost kocht in dat verband ook Dynagroup, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in gepersonaliseerde e-commercebestellingen. Op die manier wil bpost zich sterker positioneren op de sterk groeiende pakjesmarkt. Er hoeft geen tekeningetje bij dat ook voor bpost het bezorgen van pakjes in binnen- en buitenland de reddende engel is om de structurele daling van het klassieke postverkeer op te vangen. De binnenlandse pakjesvolumes blijven met meer dan 10 procent stijgen, al romen lagere gemiddelde prijzen 3 procent van de omzetstijging af. Met die cijfers ligt bpost op het vooropgestelde schema. In het eerste kwartaal puurde het 51 miljoen euro extra bedrijfscashflow uit de pakjesdienst. Dat is de grootst stijging ooit, maar meer dan de helft ervan is te danken aan de overnames. Het klassieke postverkeer hield in het eerste kwartaal beter stand dan verwacht. De omzet daalde slechts met 1,4 procent, wat beter is dan verwacht. Het eerste kwartaal telde wel twee extra werkdagen, zodat de vergelijkbare volumedaling 4,7 procent bedraagt. Ook dat is niet slecht, omdat moet worden vergeleken met een sterke prestatie in dezelfde periode vorig jaar. De daling blijft ook mild omdat de advertentiepost weer in de lift zit. In het eerste kwartaal verstuurden bedrijven 2,7 procent extra reclame op papier naar hun potentiële klanten. Dat is deels te danken aan de economische heropleving, maar papier weet nog altijd beter de aandacht van de klant te trekken dan elektronische communicatie. In de klassieke briefwisseling gaat de kaalslag verder met een volumedaling van 7 procent. Begin dit jaar verhoogde bpost de meeste tarieven met 1,5 procent, maar de geplande verhoging van de prijs van de postzegel botste op een njet van de toezichthouder. Dat kost het bedrijf op jaarbasis 20 miljoen euro omzet en bijna evenveel winst. Bpost neemt juridische stappen om die beslissing aan te vechten.Bpost blijft op koers van een minstens stabiele bedrijfscashflow. Het compenseert de structurele daling van het klassieke postverkeer met kostenbesparingen, de groei van de pakjesdienst en gerichte overnames. De balans is ijzersterk en de waardering blijft aantrekkelijk, met een koers-winstverhouding van 13 en een ondernemingswaarde van 6 keer de bedrijfscashflow. Koopwaardig als defensief dividendaandeel.Advies: kopenRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 4,4 miljard euroK/w 2016: 14Verwachte k/w 2017: 13 Koersverschil 12 maanden: -12%Koersverschil sinds jaarbegin: -2%Dividendrendement: 6%