Bpost zette een heel sterke vierde kwartaal neer. De omzet daalde weliswaar met 2%, maar dat was bewust door de afstoot van enkele minder rendabele internationale activiteiten. Veel relevanter voor de aandeelhouder is dat de vergelijkbare bedrijfskasstroom (ebitda) met 4,7% en onderliggende bedrijfswinst (ebit) met 10% steeg. Er zit dus nog geen sleet op de succesformule die bpost hanteert om de structurele daling van het klassieke postverkeer op te vangen via verdere efficiëntiewinsten en de ontwikkeling van andere activiteiten, zoals het bezorgen van pakjes.
...

Bpost zette een heel sterke vierde kwartaal neer. De omzet daalde weliswaar met 2%, maar dat was bewust door de afstoot van enkele minder rendabele internationale activiteiten. Veel relevanter voor de aandeelhouder is dat de vergelijkbare bedrijfskasstroom (ebitda) met 4,7% en onderliggende bedrijfswinst (ebit) met 10% steeg. Er zit dus nog geen sleet op de succesformule die bpost hanteert om de structurele daling van het klassieke postverkeer op te vangen via verdere efficiëntiewinsten en de ontwikkeling van andere activiteiten, zoals het bezorgen van pakjes. De daling van het klassieke postverkeer kostte Bpost 9,6 miljoen kasstroom en daarnaast roomden de stopgezette activiteiten (-5 miljoen), een lagere verkoop van gebouwen (-4 miljoen), en een lagere vergoeding voor het beheerscontract (-4,2 miljoen) ook nog cash af. Daartegenover stond een sterk presterende pakjesdienst die 10,5 miljoen EUR extra kasstroom genereerde. En de efficiëntiewinsten waren goed voor 18,5 miljoen EUR extra. Per saldo zorgt dat voor 6 miljoen extra ebitda of 4,7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Over heel 2005 levert deze kasstromen een soortgelijk beeld op. De vraag is natuurlijk hoe toekomstbestendig het businessmodel van Bpost is. Dit jaar mikt het management op een vergelijkbare ebitda als in het succesjaar 2015. Het binnenlandse postverkeer zou met 5% tot 6% dalen, en bpost zal 26,8 miljoen EUR minder ontvangen van de overheid als vergoeding voor het beheerscontract. Daartegenover staat een dubbelcijferige groei van de pakjesactiviteit en uiteraard verdere kostenbesparingen. Bpost zal het tegen het eind van het jaar met 800 voltijds-equivalenten minder doen. Het management verwacht dat het klassieke postverkeer over 10 jaar nog 50% van de omzet zal opleveren, tegenover dik 60% nu. De brievenpost zal dan nog altijd een business van 1 miljard EUR zijn. De andere helft van de omzet moet dan komen van verdere groei in de pakjesdienst en andere nieuwe activiteiten. In dit kader nam bpost onlangs het netwerk van Lagardère Travel Retail over. In die overname zit een retailactiviteit met 220 winkels die drijven op impulsaankopen, papierwaren en food on the go. Dat is met een omzetgroei van 4 tot 6% het snelst groeiende retailsegment. Verder is nog steeds 38% van het personeel ouder dan 50, zodat het afslankingsproces grotendeels op natuurlijke wijze kan verlopen. Het management maakt zich daarom sterk dat het bedrijf een daling van de brievenpost tot 6% kan opvangen. Intussen blinkt bpost uit in de generatie van vrije kasstromen. In 2015 bleef er na de investeringen 316 miljoen EUR over, waarmee het dividend van 254 miljoen EUR vlot kon betaald worden. Bpost zit op een nettokaspositie van 550 miljoen EUR. Het management ziet ruimte voor een kapitaalvermindering, maar omdat die fondsen niet in de begroting mogen meegeteld worden, ziet de regering als grootste aandeelhouder deze operatie niet zitten.ConclusieDe relatief lagere koersen van de voorbije maanden zijn weggewerkt, maar als dividendaandeel hoort bpost nog altijd bij de betere van de klas. Het dividendrendement van 5,5% bruto is nog voor jaren verzekerd dankzij een uitstekende balans en een performant businessmodel. Het positieve advies blijft overeind. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A