Het Belgische postbedrijf bpost leek met een bod van 5,1 EUR per aandeel de overname van het Nederlandse PostNL te kunnen afronden, maar onder meer door een bijzonder ongelukkig lek van de ex-minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) liep de deal afgelopen weekend toch nog op de klippen. Achter de zet van bpost steekt een industriële logica. Voor de gewone postbedeling zijn er nauwelijks synergievoordelen met PostNL, maar in het bezorgen van pakjes ligt een fusie voor de hand.
...

Het Belgische postbedrijf bpost leek met een bod van 5,1 EUR per aandeel de overname van het Nederlandse PostNL te kunnen afronden, maar onder meer door een bijzonder ongelukkig lek van de ex-minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) liep de deal afgelopen weekend toch nog op de klippen. Achter de zet van bpost steekt een industriële logica. Voor de gewone postbedeling zijn er nauwelijks synergievoordelen met PostNL, maar in het bezorgen van pakjes ligt een fusie voor de hand. Bpost countert de structurele daling van de brievenpost onder meer met groei in de pakjesdienst, maar voelt een fikse concurrentie, onder meer van PostNL. CEO Koen Van Gerven wil geen prijzenslag die waarde vernietigt, dus is een samensmelting met een concurrent logisch. PostNL is daarbij een logische kandidaat, want de Belgische markt wordt overspoeld door Nederlandse e-commercespelers. Ook op de internationale pakjesmarkt zou de combinatie van beide bedrijven aan slagkracht winnen. Kortom, de overname van PostNL zou van bpost een sterker bedrijf kunnen maken. Bpost zou voor PostNL 30% in cash en 70% in nieuwe aandelen van bpost hebben willen betalen. Dat is 20% boven de beurskoers van PostNL van begin deze week. Is dat een faire prijs? PostNL kruipt na enkele moeilijke jaren weer uit het dal. Vorig jaar boekte het bedrijf een nettowinst van 149 miljoen EUR op een vrij stabiele omzet van 3,4 miljard euro. Merk op dat PostNL in omzet de helft groter is dan bpost, maar slechts half zo rendabel, onder meer omdat de concurrentie op de Nederlandse postmarkt intenser is dan op de Belgische markt. PostNL zag vorig jaar zijn klassieke postverkeer met liefst 11% dalen, wat het bedrijf probeert goed te maken met een snelle groei in de pakjesbezorging, en met kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen. PostNL heeft de ambitie om tegen 2020 een bedrijfskasstroom (ebitda) van 265 à 335 miljoen EUR te behalen, te vergelijken met 214 miljoen EUR in 2015. Intussen genereert PostNL opnieuw een meer dan behoorlijke vrije kasstroom, wat toelaat de financiële schulden verder af te bouwen. Dankzij de inkomsten van de verkoop van dochterbedrijf TNT Express zal PostNL straks bijna schuldenvrij zijn. Toch blijft de grootste zwakke plek van PostNL een zwakke balans als gevolg van de hoge pensioenschulden. Eind 2015 bedroeg deze pensioenschuld 449 miljoen EUR, waardoor het bedrijf kampt met een negatief eigen vermogen van 216 miljoen EUR. Het bod waardeerde PostNL op een ondernemingswaarde (ev) van ongeveer 6 keer tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda). Dat is niet weinig gegeven het nog hoge risicoprofiel van PostNL, maar zeker ook niet overdreven. Verwacht mag worden dat er andere kapers op de kust komen om PostNL in te lijven. Het Nederlandse aandeel mag bij koerszwaktes worden opgepikt. ConclusieHet mislukte bod op PostNL legt geen hypotheek op de resultaten van bpost, maar toont wel aan dat er zich strategische allianties in het pakjesverkeer opdringen voor een duurzame, rendabele groei. Bpost kan op zoek gaan naar andere overnames om de kaspositie aan het werk te zetten.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A