Voor de grootste Belgische bioscoopuitbater kwamen de Canadese bioscopen als geroepen om de prachtzomer van 2018 in Europa en de uitmuntende prestaties van België en Frankrijk op de Wereldbeker Voetbal te compenseren. Zonder Canada hadden in de overzichtstabel van 2018 vooral veel rode cijfers gestaan en zou de beurskoers mogelijk een dip hebben gekend. Er waren in België 450.000 bezoekers minder dan in 2017. De opkomst daalde van 8,43 miljoen in 2017 naar 7,99 miljoen in 2018 (-5,2%). In Frankrijk waren er bijna 500.000 bezoekers minder in Frankrijk (-6,8%; van 7,05 naar 6,57 miljoen). Dat wist de groep ook te compenseren met 900.000 extra verkochte tickets in Nederland, waar Kinepolis begin 2018 NH Bioscopen overnam en in juni Kin...

Voor de grootste Belgische bioscoopuitbater kwamen de Canadese bioscopen als geroepen om de prachtzomer van 2018 in Europa en de uitmuntende prestaties van België en Frankrijk op de Wereldbeker Voetbal te compenseren. Zonder Canada hadden in de overzichtstabel van 2018 vooral veel rode cijfers gestaan en zou de beurskoers mogelijk een dip hebben gekend. Er waren in België 450.000 bezoekers minder dan in 2017. De opkomst daalde van 8,43 miljoen in 2017 naar 7,99 miljoen in 2018 (-5,2%). In Frankrijk waren er bijna 500.000 bezoekers minder in Frankrijk (-6,8%; van 7,05 naar 6,57 miljoen). Dat wist de groep ook te compenseren met 900.000 extra verkochte tickets in Nederland, waar Kinepolis begin 2018 NH Bioscopen overnam en in juni Kinepolis Jaarbeurs in Utrecht en 's Hertogenbosch opende. Maar bovenal zijn er dus de 11,63 miljoen bezoekers in Canada. Dankzij die overname sprong het totale aantal bezoekers van 25,29 naar 35,59 miljoen (+40,7%). Maar dat betekent niet dat de resultaten met een vergelijkbaar percentage zijn gestegen. De Canadese bioscopen zijn een stuk minder winstgevend dan het groepsgemiddelde omdat de meeste complexen kleiner zijn dan in Europa, voor het overgrote deel worden gehuurd, gemiddeld minder bezoekerstrekken en nog niet over een 'mega candy'-winkel beschikken om de gemiddelde omzet per bezoeker te laten toenemen. Canada doorbreekt zo het klassieke patroon dat de omzet sterker toeneemt dan de bezoekersaantallen dankzij hogere opbrengsten per bezoeker (via hogere ticketprijzen en meer consumptie per bezoeker). Dat blijft in de andere landen waarin Kinepolis actief is, wel overeind. Maar Canada draagt het meest bij in bezoekersaantallen. Het staat voor 32,7 procent van het aantal bioscoopbezoekers van Kinepolis. Het land is ook het nummer 2 in bijdrage tot de omzet en het nummer 3 in bijdrage tot de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda). Vorig jaar verkocht de groep 40,7 procent meer tickets, wat leidde tot 33,9 procent meer omzet. Die steeg van 355,4 naar 475,9 miljoen euro, waarvan 127 miljoen of 26,7 procent voor Canada. De rebitda nam met met 14,1 procent toe, van 104,3 naar 119,0 miljoen euro, waarvan 18,4 miljoen of 15,4 procent voor Canada). De rebitda-marge zakte van 29,3 naar 25,0 procent. De rebitda per bezoeker ligt in Canada met 1,58 euro een pak onder het groepsgemiddelde, dat door Canada is gezakt van 4,12 naar 3,34 euro per bezoeker. De huur per bezoeker bedraagt in Canada zowat 1,50 euro. Daar ligt dus zowel de uitdaging als het potentieel: de gemiddelde uitgaven per bezoeker in de Canadese bioscopen opdrijven. CEO Eddy Duquenne toonde zich enthousiast over de Canadese resultaten in het eerste jaar na de overname en ziet potentieel voor verbetering. De netto financiële schuld is vorig jaar gestegen van 224,3 naar 276,8 miljoen euro, wat weinig is, gezien de acquisities en de forse investeringen. Met 2,33 keer rebitda op 31 december blijft dat zeer aanvaardbaar. ConclusieKinepolis blijft een van de langetermijnfavorieten, die bij een verdere beurscorrectie in 2019 naar de voorbeeldportefeuille moet. Het lijkt erop dat de overname van Landmark Cinemas opnieuw een schot in de roos wordt en dat de bioscoopuitbater stilaan klaar is voor verdere expansie. De waardering van het aandeel loopt terug (naar ruim 12 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2019), maar ligt nog iets te hoog voor een koopadvies.Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 49,55 euroTicker: KIN BBISIN-code: BE0974274061Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,35 miljard euroK/w 2018: 28,5Verwachte k/w 2019: 22,5Koersverschil 12 maanden: -11%Koersverschil sinds jaarbegin: +1,5%Dividendrendement: 1,9%