De Franse retailer Casino heeft sinds 2012 een duidelijk een groeilandenstempel (57% van de groepsomzet). Dat jaar verwierf het de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, die in dat land aanwezig is met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er de leidersplaats. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de drie andere opkomende landen. De keten Exito uit Colombia (en ook enige activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Ameri...

De Franse retailer Casino heeft sinds 2012 een duidelijk een groeilandenstempel (57% van de groepsomzet). Dat jaar verwierf het de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, die in dat land aanwezig is met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er de leidersplaats. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de drie andere opkomende landen. De keten Exito uit Colombia (en ook enige activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Amerika. Colombia is hier minder bekend, maar wel de vierde grootse economie in Latijns-Amerika. Exito is er marktleider. De aanwezigheid beperkt zich echter niet alleen tot Latijns-Amerika. Ook in Azië is Casino in twee landen prominent aanwezig: Thailand en Vietnam, telkens met de keten Big C. In Thailand mag de groep ook het marktleiderschap claimen. Op de zeer beloftevolle, maar ook weinig ontwikkelde Vietnamese markt baadt de groep een aantal hypermarkten uit, meestal in shoppingcentra. Casino is natuurlijk niet enkel maar een internationaal groeiverhaal. Er is ook nog thuismarkt Frankrijk. Dat is natuurlijk niet gemakkelijk de jongste jaren, met een zwak consumenten- en ondernemersvertrouwen in het land van de onpopulaire François Hollande. Vooral de hypermarkten (Géant Casino) zien af. Gelukkig dat de groep bij onze zuiderburen een heel diverse strategie voert, waarbij de klemtoon (helft van de omzet) ligt op de buurtwinkels (onder meer de merknamen SM, Franprix en Monoprix). Die houden zowel in termen van omzet als van marge beter stand in de crisis, wat dus niet van de hypermarkten kan worden gezegd. In e-commerce is Cdiscount ook wel een succesverhaal. Met de keten Leader Price is Casino ook actief in het segment van de harddiscountketens. Vorige week raakte de omzetcijfers over het derde trimester bekend. Die waren beter dan verwacht, met 11,97 miljard EUR omzet versus een gemiddelde analistenschatting van 11,88 miljard EUR. Als we de opsplitsing maken, dan zien we een stijging van de internationale verkopen met 5%, tot 6,86 miljard EUR, tegenover een daling van 2,6% voor het Franse zakencijfer, tot 5,11 miljard EUR. De Géant-hypermarkten werden geconfronteerd met een terugval in omzet van 3,9% in het derde kwartaal, maar de voorbije vier weken is sprake van een positieve trend, met +3,6%. Algemeen is er voor Frankrijk wat beterschap in de eerste weken van oktober. Franprix en Leader Price deden het dan wel weer beter, met +0,2% organische (zonder overnames en desinvesteringen) omzetgroei. In Azië klom het zakencijfer organisch met 3,1%, in Latijns-Amerika zelfs met 7,0%. Maar de kroon voor sterkste groeier gaat opnieuw naar de e-commerce (+24%). We hadden enorm veel geluk, toen we dicht bij de top in juni Casino met 23% winst uit de voorbeeldportefeuille hebben verkocht. Intussen staat de koers 18% lager en vinden we het aandeel weer aantrekkelijk gewaardeerd, tegen 13 keer de verwachte winst voor volgend jaar en vooral slechts 1 keer de verwachte boekwaarde. Vandaar de adviesverhoging.