De koers van de Franse retailer Casino (55% van de groepsomzet uit de groeilanden in het eerste semester) staat op een vijfjarig dieptepunt en minder dan de helft van de piekkoers van vorig jaar. In 2012 verwierf Casino de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, een land dat door een diepe crisis gaat. De Fransen zijn aanwezig in het grootste land van Latijns-Amerika met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er dus de leidersplaats te pakken.
...

De koers van de Franse retailer Casino (55% van de groepsomzet uit de groeilanden in het eerste semester) staat op een vijfjarig dieptepunt en minder dan de helft van de piekkoers van vorig jaar. In 2012 verwierf Casino de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, een land dat door een diepe crisis gaat. De Fransen zijn aanwezig in het grootste land van Latijns-Amerika met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er dus de leidersplaats te pakken. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de andere drie opkomende landen naast Brazilië waar de groep actief is. De keten Exito uit Colombia (en ook enige activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Amerika en is er marktleider. Ook in Azië is Casino prominent aanwezig in Thailand en Vietnam, telkens met de keten Big C. In Thailand mag de groep ook het marktleiderschap claimen. Op de zeer beloftevolle, maar weinig ontwikkelde Vietnamese markt baat de groep een aantal hypermarkten uit, meestal in shoppingcentra. Er is ook nog de thuismarkt Frankrijk. Dat is geen gemakkelijk verhaal de jongste jaren, met een zwak consumenten- en ondernemersvertrouwen in het land van de onpopulaire François Hollande. De hypermarkten (Géant Casino) zien op de eerste plaats af. Gelukkig dat de groep bij onze zuiderburen een heel diverse strategie voert, waarbij er, naast hypermarkten, ook plaats is voor buurtwinkels (onder meer de merknamen SM Casino en Monoprix) en met de ketens Franprix en Leader Price ook voor het segment van de hard discount. In de e-commerce is Cnova wel een waar succesverhaal. Midden april raakten de omzetcijfers over het eerste semester bekend. Die waren een teleurstelling en hebben de beurskoers bijkomend onder druk gezet. De omzet lag met 23,67 miljard EUR omzet nochtans nog 1,8% hoger dan in hetzelfde halfjaar van 2014 (achteruitgang in Frankrijk, maar nog stijging in Latijns-Amerika en vooral Azië en e-commerce). Het probleem ligt bij het resultaat. De bedrijfskasstroom (ebitda) zakte van 1,29 miljard EUR naar 994 miljoen EUR of -23%. Dat betekent dat de ebitda-marge slinkt van 5,5 naar 4,2%. Enkel in Azië was sprake van een hoger cijfer en een verbetering van de marge. In Frankrijk werden de marges aangetast door prijsverlagingen. In Brazilië laat de recessie uiteraard zijn sporen na op de privé-consumptie. E-commerce kon de sterke omzettoename (+27%) niet vertalen in een hogere marge. ConclusieWe hadden een jaar geleden enorm veel geluk toen we Casino in juni dicht bij zijn topnotering met 23% winst uit de voorbeeldportefeuille hebben verkocht. Intussen staan we zowat 40% lager en noteert het aandeel, ondanks het groeiprofiel in de opkomende landen, met een korting van 10% ten opzichte van het Europese gemiddelde, tegen 12,5 keer de verwachte winst voor dit jaar, 8 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) en vooral slechts 0,7 keer de verwachte boekwaarde. Een aantrekkelijke waardering. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B