23,79 USD - 3C
...

23,79 USD - 3C De voorbije jaren rezen vraagtekens over de bedrijfsstrategie van Cisco. Het was lange tijd niet helemaal duidelijk waar de Amerikaanse producent van netwerkapparatuur nu eigenlijk naartoe wou. De ene keer luidde het dat het bedrijf zich opnieuw zou richten naar de kernactiviteiten die de groep groot maakten (routers en switches), maar na een nieuw tegenvallend kwartaal werd die strategie omgegooid en liet Cisco zich opmerken met een aantal overnames in segmenten waarin het tot dan toe niet actief was. Vorig jaar was slecht voor Cisco, maar de voorbije kwartalen lijkt de netwerkgroep de zaken terug min of meer op orde te hebben. Het bedrijf waar topman John Chambers al sinds 1995 de plak zwaait, kiest voor het beste van 2 werelden. In het eerder vernoemde klassieke segment verloor Cisco stelselmatig marktaandeel aan Juniper Networks en concurrerende bedrijven uit Azië. Cisco heeft deze trend gekeerd door de sectorgenoten met hun eigen wapens te bestrijden, namelijk prijsverlagingen. Dit lukte, want recentelijk won Cisco een deel van het verloren marktaandeel terug. Analisten en investeerders vreesden dat dit ten koste zou gaan van de winstgevendheid. Deze vrees bleek ongegrond, want in het voorbije, derde kwartaal van het fiscaal boekjaar 2012-2013 bleef de brutomarge met 63% zo goed als ongewijzigd tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Vooraf werd op een daling naar 61,9% gerekend. Cisco speelde dit klaar door zwaar in de kosten te snoeien. Zo werden de voorbije 2 jaar 8400 personeelsleden aan de deur gezet. In de 3 maanden die eindigden op 27 april presteerde Cisco ook op andere vlakken in lijn of zelfs iets beter dan verwacht. De omzet steeg met 5,4%, tot 12,22 miljard USD (12,17 miljard USD verwacht). De aangepaste nettowinst steeg met 4,7%, tot 2,7 miljard USD of 51 dollarcent per aandeel, 2 dollarcent boven de prognoses. De groei van de omzet uit diensten (+7,1%) oversteeg de toename van de productverkopen (+5%). Dat Europa het niet goed deed, kan moeilijk een verrassing worden genoemd. Dit is wel zo wat de tegenvallende activiteit in China betreft. De bedrijfsklanten trokken opnieuw de kar, maar ook de verkopen aan de publieke sector (overheden en onderwijs) lieten tegenover de voorbije kwartalen een herstel optekenen met een groei van 5%. Cisco presteerde het best op de thuismarkt. De Verenigde Staten waren ook de enige regio waar het aantal nieuwe orders tijdens het voorbije kwartaal beduidend toenam (+7%). De ordergroei op groepsniveau bedroeg 4% en dit was het hoogste cijfer sinds de start van het boekjaar. Cisco spint garen uit de sterke groei van het dataverkeer over het internet en de investeringen in netwerken die daarmee gepaard gaan. De recente overnames van Cisco concentreren zich dan ook vooral op de mobiele markt. De meest recente aanwinst heet Ubiquisys, een specialist in compacte zend- en ontvangstations voor 3G- en 4G-netwerken die voor een beter bereik binnen gebouwen moeten zorgen. Cisco mikt voor het lopende kwartaal op een omzetgroei van 4 tot 7%. Op het einde van het derde kwartaal bezat Cisco voor 47,4 miljard USD aan liquiditeiten. De nettocashpositie liep op naar 5,8 USD per aandeel. Na de eerder tegenvallende cijfers bij andere grote technologiebedrijven (met voorop IBM) waren de verwachtingen niet al te hooggespannen voor Cisco. Het aandeel bleef tot de publicatie van de kwartaalresultaten achter op de prestatie van de S&P500 en de Nasdaq, maar na de beter dan verwachte cijfers werd die achterstand in één handelssessie ruim ingehaald. Na de koersstijging is de waardering toegenomen tot 12 keer de verwachte winst voor het lopende boekjaar. Gezien de matige groei vinden we dit een correcte waardering. De aandeleninkoop en het dividend beperken het neerwaartse risico. Het aandeel is te behouden (3C).Houden