Licht tariefherstel

14,73 EUR – 1B

Het management van CMB kroop bij de publicatie van de jaarcijfers van 2012 in de hoogste mast. De aandeelhouders van CMB en andere scheepvaartbedrijven mogen misschien nog niet luidkeels “herstel in zicht!” roepen als het over de transporttarieven voor droge bulk gaat, maar de maand juni bracht wel een stevige stijging van deze tarieven. Vooral voor de klasse van de grootste schepen, met dank aan een toenemende export van ijzererts uit Brazilië en van steenkool in het algemeen. De Baltic Dry-index, een belangrijke graadmeter van de transporttarieven, steeg de voorbije weken van 800 naar ongeveer 1100 punten. Deze index kende echter nogal dergelijke oplevingen, om daarna opnieuw sterk terug te vallen. Dat kan opnieuw gebeuren, maar toch sluit Bocimar, de dochter van CMB actief in het transport van droge bulk, een stabilisering of een verdere versteviging van de markt in de loop van de tweede helft van dit jaar niet uit. Dat is een vrij optimistische boodschap in een markt die nog altijd geteisterd wordt door een stevige overcapaciteit. Rederijen gaan dit overaanbod aan scheepstonnage te lijf door de vaarsnelheid te verlagen, met als bonus een forse besparing op de brandstofkosten, en door oudere schepen sneller te verschroten. Tegelijk worden echter nog altijd vrij veel nieuwe schepen in de vaart genomen, die nog besteld werden in de gouden jaren voor het uitbreken van de financiële crisis in 2008. In de loop van dit jaar dikte de wereldwijde capaciteit aan met ruim 3%, en er staat nog eens 17% van de capaciteit op stapel. De overcapaciteit op de markt zal dus niet meteen verdwijnen. Bocimar blijft wel optimistisch dat in 2014 en 2015 een beter marktevenwicht tot stand zal komen. Voor Bocimar zou dit evenwicht niets te vroeg komen. De rederij geniet nu nog van een vrij grote tariefbescherming via langetermijncontracten, maar deze contracten lopen de volgende jaren af, waardoor de resultaten van Bocimar steeds meer zullen bewegen op de prijsgolven van de spotmarkt. Nu al is het onderliggende resultaat van Bocimar tijdens de eerste helft van het jaar lichtjes onder de waterlijn verdwenen, ook omdat het bedrijf nog niet heeft kunnen profiteren van de recente stijging van de tarieven. Dat is iets voor dit kwartaal. Daarnaast moest Bocimar ook een uitzonderlijke minwaarde van bijna 6 miljoen dollar (USD) verwerken op de Minaral Subic omdat de huurder van dit schip in financiële problemen kwam en het bevrachtingscontract vroegtijdig beëindigd werd. Daardoor liep het verlies bij Bocimar op tot 9,6 miljoen USD in de eerste helft van dit jaar. CMB kan deze verliezen deels temperen met de winst van luchtvaartdochter ASL Aviation. Die blijft in een moeilijke markt naar behoren presteren en boekte in de eerste helft van dit jaar 4,6 miljoen USD winst. ASL kocht ook 5 Boeiing 737-400-vliegtuigen om de klanten te bedienen, en sloot een deal om 3 vliegtuigen uit te baten voor de Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus. CMB kon in de eerste jaarhelft ook nog een laatste keer de resultaten opsmukken met een meerwaarde van 31,4 miljoen USD op de verkoop van aandelen FMG. Deze participatie is nu bijna helemaal de deur uit. De komende 6 tot 12 maanden vallen verliescijfers daarom niet uit te sluiten, tenzij de transporttarieven inderdaad de stijging kunnen vasthouden. In afwachting noteert CMB in de buurt van de netto-inventariswaarde van de schepen, of ongeveer 15 EUR per aandeel.

De spottarieven worden steeds belangrijker voor de resultaten van CMB en daarom zijn de recente opleving van deze tarieven en de vrij optimistische geluiden van het management stevige opstekers. Het wegwerken van de overcapaciteit zal nog de nodige tijd vragen, maar CMB stoomt zich nu klaar om volop te kunnen profiteren van een nieuw marktevenwicht. Het aandeel blijft daarom koopwaardig (rating 1B) en krijgt zelfs een plaatsje in de ‘Inside Selectie’.

Koopwaardig

Partner Content