Coca-Cola is te duur wegens te wisselvallig

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De resultaten van de wereldberoemde Amerikaanse drankengigant blijven wispelturig. Het aandeel is te duur.

Negen maanden geleden verschenen nog flink wat positieve berichten. Met ‘suikervrij’ als toverwoord leek de frisdrankenreus het groeipad teruggevonden te hebben. Maar drie maanden geleden waren de twijfels al terug. De weinig sprankelende resultaten voor het vierde kwartaal en vooral de vlakke vooruitzichten voor dit jaar bezorgden de koers de scherpste terugval in ruim een decennium.

De wereldwijde verkoop van frisdranken blijft al vier jaar stabiel. Een toenemend gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast neemt het prijsbewustzijn toe, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken (Sodastream) drijft.

Hoewel de Coca-Cola Company met Coca-Cola, Sprite, Fanta en Diet Coke nog altijd vier van de populairste zeven frisdranken ter wereld bezit, was de winstgroei per aandeel alles behalve ronkend de voorbije jaren. In de periode 2014-2018 bedroeg de winst per aandeel respectievelijk 2,04 dollar (2014), 2,00 dollar (2015), twee keer 1,91 dollar (2016 en 2017) en 2,08 dollar (2018). De bedrijfsleiding gaf een kwartaal geleden nog aan dat er voor 2019 niet meteen verbetering in zat, zodat de analistenconsensus de voorbije drie maanden zakte van 2,22 naar 2,10 dollar per aandeel.

Op basis van verlaagde verwachtingen viel het eerste kwartaal dan ook mee. De winst van 48 dollarcent per aandeel voor het eerste kwartaal lag boven de 47 dollarcent van het eerste kwartaal van 2018 en, belangrijker nog, ook boven de analistenconsensus van 46 dollarcent. Het omzetcijfer van 8,02 miljard dollar lag niet alleen 5 procent boven het cijfer van vorig jaar (organische groei zelfs 6%), maar ook boven de gemiddelde analistenverwachting van 7,89 miljard. Topman James Quincey kon melden dat de aanpak richting meer ‘gezondere’ dranken rendeert. De focus ligt op minder suiker (Coca-Cola Zero) en de uitbreiding van het gamma met drankjes met weinig of geen suiker (waters, waters met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, energiedrankjes en (ijs)koffie & -thee).

Geografisch gezien, viel de beduidend sterkere bijdrage van Azië (+7%) op, met China op de eerste plaats. Ook de prijsverhogingen voor een aantal premiummerken pakte goed uit. De volumegroei bedroeg ondanks de prijsstijgingen toch nog 2 procent. De vrij dure overname van de Britse koffieproducent Costastelt de groep in staat vanaf het tweede kwartaal kant-en-klare koffie aan het assortiment toe te voegen. Aan innovatie geen gebrek. Gemiddeld worden tegenwoordig tot 200 nieuwe producten of varianten van bestaande dranken gelanceerd per jaar. Voorbeelden van recente lanceringen bij ons zijn FuzeTea(combinatie van vruchtensap met ijsthee) en AdeZ(granendranken). Daarnaast meldde CEO Quincey ook dat Coca-Cola 800 miljoen dollar extra wil besparen.


Conclusie

Midden vorig jaar begonnen we opnieuw met een actieve(re) opvolging van het Coca-Cola aandeel, omdat er voor het boekjaar 2018 weer sprake was van winstgroei. Die groei bestendigen zal echter een verhaal blijven van vallen en opstaan. De groep blijft bij 4 procent organische groei voor 2019 en bevestigt de min of meer stabiele winst per aandeel. Dat maakt het aandeel duur, tegen 23 keer de verwachte winst 2019 en vooral 21 keer de verhouding van de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda). Het veronderstelt ook een langere periode van aanhoudende groei van de winst per aandeel. Zover zijn we nog niet. Daarom gaan we opnieuw over tot een adviesverlaging. Pas onderaan in de 40 dollar-regionen zien we weer opwaarts potentieel.


Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Koers: 48,26 dollar

Ticker: KO US

ISIN-code: US1912161007

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 206,1 miljard dollar

K/w 2018: 22,5

Verwachte k/w 2019: 22

Koersverschil 12 maanden: +16%

Koersverschil sinds jaarbegin: +2%

Dividendrendement: 3,3%

Partner Content