Coca-Cola

Al enkele jaren stagneert de groei van de Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola. Daarin is ook in het eerste kwartaal geen verandering gekomen. Het concern mist verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement.

De vlakke evolutie van de groei bij Coca-Cola zien we ook weerspiegeld in de koersontwikkeling van de groep met meer dan 500 merken en zestien blockbusters – producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard USD, zoals Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. Die koers bleek de afgelopen maanden uit een winterslaap van enkele jaren te ontwaken, tot de cijfers over het eerste kwartaal uitkwamen.

De prestatievergelijking met bijvoorbeeld de S&P500-index blijft dan ook confronterend. Een belegging in Coca-Cola bracht de voorbije drie jaar 30% minder op dan een Amerikaans indexfonds op de S&P500 (14 versus 44%). Nog pijnlijker wordt de prestatievergelijking met bijvoorbeeld AB InBev. Daarmee vergeleken geeft Coca-Cola 55% minder return, waardoor AB InBev een ruim grotere beurskapitalisatie heeft dan Coca-Cola. Zelfs de belangrijkste aandeelhouder, Warren Buffett, al ruim twintig jaar aan boord en een fanatieke gebruiker van Cherry Coke, kan absoluut niet meer tevreden zijn over de performance van het Coca-Cola-aandeel. De groep is dan ook haar groei-aureool volledig kwijtgespeeld. De omzet van 44,3 miljard USD voor 2015 moeten we vergelijken met de 48,0 miljard USD omzet uit 2012 en de winst per aandeel van 2,00 USD per aandeel met 2,01 USD in 2012, 2,08 USD voor 2013 en 2,04 USD voor 2014.

In het eerste kwartaal van 2016 zakte de omzet met 4%, tot 10,3 miljard USD. Dat kwam wel hoofdzakelijk door de sterke dollar. Er was wel sprake van 2% volumestijging en omzetgroei zonder wisselkoerseffecten. Gelukkig kwam de recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) met 45 dollarcent 1 cent boven de gemiddelde analistenverwachting uit. Toch reageerde de markt teleurgesteld en stuurde het aandeel ruim 5% lager.

Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt op de consumptie van ongezonde frisdranken met hun hoge suikergehalte. Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero vangen die problematiek slechts voor een stuk op. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream). Coca-Cola is ook een wereldspeler in fruitsappen (onder meer Minute Maid), water (onder meer Chaudfontaine, Viva en BonAqua), thee (onder meer Nestea) en is aandeelhouder van het koffiebedrijf Green Mountain. Het succes van marktleider Innocent Smoothies (gekocht in 2009) doet het concern ook verder in alternatieve dranken en smaken investeren.

Het concern mist verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement. Het zou zomaar de ultieme uitdaging van het AB InBev-management en van Jorge Paulo Lemann kunnen zijn, zodra de overname van SABMiller verteerd is.


Conclusie

Tegen 23 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17,5 is het aandeel van Coca-Cola erg duur. Dit jaar mikt het concern terug op 4 à 5% organische groei. Dat lijkt ons te optimistisch en die groei zit bovendien al ruimschoots in de huidige koers verrekend. Voldoende argumenten voor een adviesverlaging.

Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Partner Content