40,58 EUR - 3B
...

40,58 EUR - 3BKoning Colruyt heeft in de eerste helft van het boekjaar 2013-2014 (dat loopt van 1 april tot 31 maart) nog maar eens getoond wie de scepter zwaait in het Belgische distributielandschap. Terwijl Delhaize de voorbije maanden zwaar moest toegeven op de prijzen en de marges om zijn marktaandeel te verdedigen, kon Colruyt de omzet wel opdrijven zonder aan marge in te boeten. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de marge op het niveau van de bedrijfswinst met 30 basispunten, tot 6%. De vergelijkingsbasis hielp Colruyt daarbij wel, want in dezelfde periode van vorig jaar slaagde Colruyt er niet in hogere aankoopprijzen volledig door te rekenen aan de klant. Dat euvel steekt trouwens opnieuw de kop op, meldt het management, want sinds augustus kan Colruyt slechts met vertraging de voedingsinflatie doorrekenen. De kans is daarom klein dat het bedrijf de mooie marge in de tweede helft van het boekjaar kan herhalen. Ondanks de sterke prestaties in de eerste jaarhelft (met een stijging van de bedrijfswinst met 10,4%) blijft het management daarom vasthouden aan de vroegere verwachting dat de uiteindelijke jaarwinst op ongeveer hetzelfde niveau landt als vorig jaar, hoewel het resultaat vorig jaar heeft geleden onder een waardevermindering van 15 miljoen EUR op de keten IKI in de Baltische Staten. De groei van de omzet zou uitkomen aan de onderkant van de vork van 4 à 6%. De beleggers trekken zich weinig aan van die waarschuwing voor de tweede jaarhelft, ervan uitgaand dat Colruyt doorgaans een te voorzichtige toon in zijn vooruitzichten hanteert. Toch blijven de marktomstandigheden moeilijk. Vooral de komst van Albert Heijn (Ahold) en een behoorlijk agressief Lidl hebben een prijzenstorm ontketend die nog niet gaan liggen is, ook omdat de consument voorzichtig blijft en op de kleintjes let. Ook DATS, de eigen keten van tankstations, ondervindt dat en spreekt van een prijzenslag aan de pomp. De volumegroei van 6,5% bij DATS vertaalde zich daarom in een omzetstijging van slechts 2,7%. Colruyt heeft het zelfs over een structureel nieuw bestedingspatroon, waarbij klanten op zoek gaan naar een goedkopere productmix. Het bedrijf reageert daarop met nog meer promoties en kortingen, en met de lancering van het huismerk Boni, dat 50 bestaande huismerken bundelt. Op die manier wordt de klant drie merklagen aangeboden: de nationale merken, het huismerk Boni en de producten van Everyday Selection, het discountmerk van de groep. Met succes: het marktaandeel van de Colruyt-winkels steeg verder met 25 basispunten, tot 26,1%, wat zich weerspiegelt in een omzetstijging met 4%, dankzij een groeiend aantal klanten, die ook nog eens vaker op winkelbezoek komen. De omgeving is Colruyt dan ook op het lijf geschreven, dankzij de laagsteprijzenstrategie en de gedisciplineerde kostencontrole. Ook in Frankrijk blijft Colruyt investeren in lage prijzen en de uitbouw en de modernisering van zijn netwerk in een nog moeilijkere markt. De Franse retailmarkt krimpt nog altijd, onder meer door een felle prijsconcurrentie. Maar ook de Franse consument weet het concept van de laagste prijzen voor nationale merken te appreciëren, getuige de omzetstijging van 11,3% tot 120 miljoen EUR, al is die stijging ook te danken aan extra winkels. Colruyt kon wel nog niet vertellen of de Franse activiteit winstgevend is. Dankzij de sterke prestaties van de voorbije kwartalen is de waardering van het aandeel opnieuw opgelopen. Beleggers betalen 18 keer de verwachte winst voor volgend jaar en de ondernemingswaarde (ev) bedraagt ruim 9 keer de bedrijfskasstroom (ebitda). Tegelijk waarschuwt het bedrijf dat de nukkige consument en de harde concurrentie op dit moment aan de marge vreten, waardoor er dit jaar geen winstgroei zou inzitten. Het advies blijft daarom 'houden' (rating 3B).Houden