In de slag om de zuinige consument blijven de retailers elkaar het bloed van onder de nagels halen. Zulke moeilijke omgevingsfactoren lijken Colruyt, met zijn sterke merkimago en zijn laagsteprijzenstrategie, op het lijf geschreven. Toch was het deze keer Colruyt dat in het laatste kwartaal van vorig jaar in het zand moest bijten. Terwijl Delhaize wel garen kon spinnen van de feestdagen, zag Colruyt zijn omzetgroei in de laatste drie maanden van het jaar vertragen tot 3,5%, tegenover nog een groei van 4,8% in het eerste semester van het boekjaar (dat loopt van 1 april tot 31 maart). Het marktaandeel van de retailer brokkelde zelfs licht af, met 20 basisp...

In de slag om de zuinige consument blijven de retailers elkaar het bloed van onder de nagels halen. Zulke moeilijke omgevingsfactoren lijken Colruyt, met zijn sterke merkimago en zijn laagsteprijzenstrategie, op het lijf geschreven. Toch was het deze keer Colruyt dat in het laatste kwartaal van vorig jaar in het zand moest bijten. Terwijl Delhaize wel garen kon spinnen van de feestdagen, zag Colruyt zijn omzetgroei in de laatste drie maanden van het jaar vertragen tot 3,5%, tegenover nog een groei van 4,8% in het eerste semester van het boekjaar (dat loopt van 1 april tot 31 maart). Het marktaandeel van de retailer brokkelde zelfs licht af, met 20 basispunten (0,2%), tot 25,8%. Maar gezien de bitsige concurrentieslag zijn die omzetcijfers nu ook weer niet catastrofaal. De schade werd beperkt door de omzetstijging van 7,2% in de groothandelsactiviteit. Colruyt wijst als verklaring voor de omzetbesognes sinds de zomer naar het versneld veranderende consumptiepatroon en de 'stevig concurrentiële en promotionele' markt. De klant speurt de markt af naar promoties, terwijl Colruyt als vanouds de lijn van de laagste prijs voor elk product volgt, zonder de klant te overbluffen met uitschieters. De laagsteprijzenstrategie overboord gooien zou het domste zijn wat Colruyt kan doen, maar marktwaarnemers opperen dat het bedrijf de communicatie met de klant wel moet aanpassen aan dat nieuwe winkelgedrag. De klanten blijken heel gevoelig voor superpromoties die sterk onder de aandacht worden gebracht, iets waarop de ketens Lidl en Albert Heijn goed hebben ingespeeld. Een andere mogelijke verklaring voor de mindere prestatie is dat de klanten wat uitgekeken zijn op de spartaans ingerichte Colruyt-winkels, en opnieuw meer winkelplezier willen beleven. Colruyt heeft die analyse ook gemaakt en kan met beperkte ingrepen de pijnpunten aanpakken. De volgende maanden zullen ze vanuit Halle ongetwijfeld de tegenaanval inzetten. De vertraging van de omzetgroei kwam intussen hard aan bij de beleggers, zeker omdat de moeilijke marktomstandigheden de marges onder druk zetten. Dat verplichtte Colruyt zijn winstvooruitzichten voor dit jaar te verlagen. In plaats van een ongeveer stabiele nettowinst verwacht het management dit boekjaar een licht lagere nettowinst in vergelijking met het vorige. Beleggers zijn een winstdaling niet gewend van Colruyt. De groep had er enkele maanden geleden nochtans al voor gewaarschuwd dat het na de zomer niet meer zou lukken om de stijging van de aankoopprijzen door te rekenen aan de klanten. Beleggers sloegen de waarschuwing toen in de wind, ervan uitgaand dat het management traditioneel te voorzichtig was in zijn verwachtingen. Deze keer niet dus. De margedruk, gekoppeld aan de tragere omzetgroei, ligt aan de basis van de winstwaarschuwing. Deze waarschuwing kostte Colruyt 10% van zijn koers. ConclusieDe vertraging van de omzetgroei en de kleine winstdaling plaatsen vraagtekens bij het groeipotentieel van Colruyt, en dus wordt ook de forse waarderingspremie van 35 tot 40% ten opzichte van de concurrentie in twijfel getrokken. Tegen 17 keer de winst voor dit jaar is Colruyt nog lang geen koopje, maar het bedrijf zal dit jaar terugvechten en het groeiverhaal is zeker nog niet afgelopen. Het advies blijft houden.Advies: houdenRisico: laagRating: 3B