In moeilijke marktomstandigheden publiceerde Colruyt behoorlijke resultaten over het boekjaar 2014-2015 (dat eind maart 2015 eindigde). De nettowinst daalde weliswaar met 5%, maar die daling is te wijten aan de boete van 31,6 miljoen EUR die Colruyt betaalt als minnelijke schikking met de Belgische mededingingsautoriteiten in het kader van het onderzoek naar prijsafspraken in de periode 2002-2007 voor een aantal verzorgingsproducten. De schikking werd op 19 juni ondertekend, maar mag in de resultaten van 2014-2015 worden opgenomen. Zonder die boete steeg de nettowinst met 3,7%, zodat Colruyt de eerdere belofte van een minstens even hoge nettowinst al...

In moeilijke marktomstandigheden publiceerde Colruyt behoorlijke resultaten over het boekjaar 2014-2015 (dat eind maart 2015 eindigde). De nettowinst daalde weliswaar met 5%, maar die daling is te wijten aan de boete van 31,6 miljoen EUR die Colruyt betaalt als minnelijke schikking met de Belgische mededingingsautoriteiten in het kader van het onderzoek naar prijsafspraken in de periode 2002-2007 voor een aantal verzorgingsproducten. De schikking werd op 19 juni ondertekend, maar mag in de resultaten van 2014-2015 worden opgenomen. Zonder die boete steeg de nettowinst met 3,7%, zodat Colruyt de eerdere belofte van een minstens even hoge nettowinst als vorig jaar kan waarmaken. In die cijfers zit wel een eenmalige meerwaarde van 9,3 miljoen EUR op de participatie in Parkwind-groep, en gezuiverd voor die bonus springt de nettowinst nipt over de lat van vorig jaar. Dat is geen slecht resultaat in een distributiemarkt die nog altijd wordt geplaagd door dalende prijzen. Debet aan die prijsdeflatie is de scherpe concurrentie tussen de hoofdrolspelers en een consument die nog altijd naar goedkopere producten grijpt. Op beide fronten is mogelijk verbetering op til. Het consumentenvertrouwen herstelt zich, in het spoor van de verbeterende conjunctuur en de aantrekkende arbeidsmarkt, en de fusie tussen Delhaize en Ahold kan de concurrentieslag op de Belgische markt iets verzachten. Vooral de discounters Aldi en Lidl en nieuwkomer Albert Heijn zetten de voorbije jaren de markt op scherp, maar wellicht herbekijkt Ahold de strategie van dochter Albert Heijn, nu de fusie met Delhaize beklonken is. Daartegenover staat dat Ahold via dochterbedrijf Bol.com heel sterk staat in de onlineverkoop van vooral non-foodproducten. Ondanks de prijsdeflatie groeide de omzet van Colruyt met 3,1%, tot 8,9 miljard EUR. Dat is dus sneller dan de markt, wat zich ook vertaalt in een stijging van het marktaandeel tot 31%. Daarbij dragen ook de buurtwinkels van Okay en de bio-supermarkten van Bio-Planet meer dan hun steentje bij. De omzet steeg hier met 12%, en de volumestijging was zelfs nog groter. Colruyt investeert dan ook in een verdere expansie van Okay als antwoord op het stilaan onoplosbare mobiliteitsvraagstuk. Om die stijging van de verkoop en het marktaandeel mogelijk te maken, moest ook Colruyt uiteraard investeren in lagere prijzen en promoties. Dat is het ook aan zichzelf verplicht om de kernstrategie van laagste prijzen geloofwaardig te houden. Desondanks slaagde de groep erin om de onderliggende winstmarges stabiel te houden, wat vooral te danken is aan een minder extreme promodruk in de tweede helft van het boekjaar. Als deze tendens zich doorzet, dan zit er dit jaar opnieuw een stijgende omzet bij een licht stijgende marge in, wat zich zou vertalen in verse winstgroei. Maar aan die prognose wil het bedrijf zich traditiegetrouw nog niet wagen. ConclusieDe toename van de omzet en de licht afnemende promodruk in de tweede jaarhelft maakten een lichte stijging van de onderliggende nettowinst mogelijk. Wellicht zet deze tendens zich dit jaar door. Bij een koers-winstverhouding van 18 en een ondernemingswaarde (ev) van ruim 9 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) is dat positieve scenario al enigszins in de koers verrekend.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A