Het blijft duimen voor een winter waarin de skipistes open blijven voor Compagnie des Alpes. De impact van de covid-19-pandemie is gigantisch. Het vorige skiseizoen ging zo goed als volledig verloren door de verplichte sluiting van de skipistes. Opnieuw maar een half winterseizoen zou pijn doen.
...

Het blijft duimen voor een winter waarin de skipistes open blijven voor Compagnie des Alpes. De impact van de covid-19-pandemie is gigantisch. Het vorige skiseizoen ging zo goed als volledig verloren door de verplichte sluiting van de skipistes. Opnieuw maar een half winterseizoen zou pijn doen. Compagnie des Alpes is wereldwijd het nummer één als eigenaar van elf skigebieden in de Franse Alpen. In het afgelopen boekjaar 2020-2021 - afgesloten op 30 september - realiseerden de skigebieden door de lockdownmaatregelen slechts 11,4 miljoen euro omzet. Dat is liefst 96,8 procent minder dan de 360,2 miljoen euro in het boekjaar 2019-2020. Dat was al bijna 19 procent minder dan in het boekjaar 2018-2019. Deze winter kunnen de skipistes het verschil maken, als de omikronvariant deze keer de pret niet bederft. De tweede hoofdactiviteit is de uitbating van dertien pretparken, waarvan er zich vier in België bevinden - Walibi, Aqualibi, Bellewaerde en Bellewaerde Aquapark -, zes in Frankrijk en telkens één in Zwitserland, Oostenrijk en Canada. Daarin is Compagnie des Alpes het nummer vier in Europa, met in het boekjaar 2020-2021 een omzet van 221,7 miljoen euro. Dat is een daling van 4,5 procent tegenover de 232,1 miljoen euro van 2019-2020. In het boekjaar 2018-2019 haalden de pretparken nog een omzet van 381 miljoen euro. Er is dus een omzetafname van 41,8 procent in vergelijking met het laatste volledige boekjaar voor de coronacrisis. Inclusief de derde, kleinere activiteitenpoot, vooral het reisbureau Travelfactory en de adviesdiensten voor het bouwen van pretparken, maakte de groepsomzet een duik van 60,9 procent: van 615,6 miljoen tot 240,6 miljoen euro. Tegenover de 854 miljoen euro voor het boekjaar 2018-2019 houdt het zakencijfer van het voorbije boekjaar zelfs een terugval met bijna 72 procent in. Het resultaat wordt voor het tweede boekjaar op rij met rode inkt geschreven: een nettoverlies van 121,7 miljoen euro. In het tweede halfjaar draaide het bedrijf zowat break-even door de gedeeltelijke opening van de pretparken. Het is wel een verdere achteruitgang tegenover het verlies van 104,3 miljoen euro van het boekjaar 2019-2020.De markt reageerde positief. Eind september 2021 bedroeg de netto financiële schuld 501,7 miljoen euro, tegenover 647,7 miljoen euro twaalf maanden eerder. Zonder de IFRS-16-regels voor leasingcontracten zaten we op 663,9 miljoen euro. Dat is te danken aan een stevige kapitaalverhoging van 231 miljoen euro net voor de zomer. Een opmerkelijke deelnemer aan de kapitaaloperaties was Alychlo, de holding van Marc Coucke. Gezien de rode cijfers wordt er geen dividend uitgekeerd. ConclusieAls we kunnen gaan naar een normalisering in het boekjaar 2021-2022, dan is het aandeel vrij goedkoop gewaardeerd tegen 0,75 keer de verwachte winst en een verwachte verhouding van de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9. Het aandeel blijft in de voorbeeldportefeuille, maar we wijzen op het bovengemiddelde risico (rating 1C). Als de omikronvariant toch leidt tot een sluiting van de skipistes, dan zullen we het advies verlagen en de aandelen - tijdelijk? - uit de voorbeeldportefeuille verkopen. Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1CKoers: 14,40 euroTicker: CDA FPISIN-code: FR0000053324Markt: ParijsBeurskapitalisatie: 725,2 miljoen euroK,/w 2021: -Verwachte k/w 2022: 11Koersverschil 12 maanden: +8%Koersverschil sinds jaarbegin: +3%Dividendrendement: -