De Olympische Winterspelen waren een mooi evenement voor Compagnie des Alpes. De Franse onderneming werd in 1989 opgericht om skioorden te exploiteren. Ze is eigenaar van elf skigebieden en heeft een minderheidsbelang in vier andere oorden. Daartoe behoren wereldvermaarde Franse skigebieden als La Plagne, Tignes, Les Arcs, Méribel, Val d'Isère en Avoriaz. Sinds 2001 is er een tweede dimensie bij gekomen, die van uitbater van pretparken, in de eerste plaats de Walibi-parken. In totaal gaat het om veertien pretparken waarvan Compagnies des Alpes eigenaar is, en zeven waarin het een minderheidsparticipatie heeft. Drie parken bevinden zich in...

De Olympische Winterspelen waren een mooi evenement voor Compagnie des Alpes. De Franse onderneming werd in 1989 opgericht om skioorden te exploiteren. Ze is eigenaar van elf skigebieden en heeft een minderheidsbelang in vier andere oorden. Daartoe behoren wereldvermaarde Franse skigebieden als La Plagne, Tignes, Les Arcs, Méribel, Val d'Isère en Avoriaz. Sinds 2001 is er een tweede dimensie bij gekomen, die van uitbater van pretparken, in de eerste plaats de Walibi-parken. In totaal gaat het om veertien pretparken waarvan Compagnies des Alpes eigenaar is, en zeven waarin het een minderheidsparticipatie heeft. Drie parken bevinden zich in ons land: Walibi Belgium (Waver), Aqualibi Belgium (ook in Waver) en Bellewaerde (Ieper). Veel jaren had de groep een groeiprofiel. Dat is er de jongste jaren volledig uitgegaan. Het aantal bezoekers aan de skistations is al enige tijd geen sterk groeiverhaal meer. Bovendien zijn door de opwarming van de aarde de klimatologische omstandigheden veel grilliger dan voorheen. Soms kampen stations met weinig of geen sneeuw, dan weer valt er op korte tijd te veel sneeuw, zodat er lawinegevaar is. De pretparken lijden dan weer onder het lage consumentenvertrouwen door de langdurige recessie in West-Europa. Dat brengt minder bezoekers naar de parken en drukt de uitgaven tijdens het bezoek aan de parken. Het voorbije seizoen 2012-2013 (afsluitdatum 30 september) was er amper 0,1% omzetgroei, tot 678 miljoen EUR, en zakte de bedrijfswinst (ebit) met 18%, tot 49,3 miljoen EUR, zodat er nog amper 1,9 miljoen EUR nettowinst (-93%) overbleef na verrekening van 20,3 miljoen EUR waardeverminderingen. Het dividend werd dan ook geschrapt. De groep kondigde een strategische denkoefening aan om opnieuw te focussen op rendabele groei. Het eerste semester van het boekjaar 2013-2014 (periode van 1 oktober 2013 tot 31 maart 2014) liet een omzettoename met 1% zien, tot 412,0 miljoen EUR. Het zakencijfer in die periode wordt voor meer dan 80% gemaakt door de skigebieden. In die activiteit zagen we een afname met 1,4%, maar de Paasvakantie viel dit jaar dan ook laat, en buiten het eerste semester van het boekjaar. De margeverbetering is een gunstige ontwikkeling, want de ebit steeg met 3,2%, tot 79,0 miljoen EUR, en het nettoresultaat klom zelfs met 12,3% (van 38,2 naar 42,9 miljoen EUR). Het werken aan de kosten van de pretparken begint al zijn vruchten af te werpen. Toch is daarmee de grote ommekeer nog niet gerealiseerd en blijft het aandeel een zware achterblijver. Over de afgelopen drie jaar bracht het aandeel maar liefst 41% minder op dan de CAC40-index. Positief is dan weer dat het aandeel door de markt werd uitgespuwd en noteert tegen een zeer lage waardering: amper 0,5 keer de boekwaarde, minder dan 5 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda). De verwachte koers-winstverhouding van 15,5 weerspiegelt eerder de lage winstgevendheid. ConclusieAls de strategische denkoefening uitmondt in een geloofwaardig plan tot herstel van de rendabiliteit én het consumentenvertrouwen in West-Europa wat verder aantrekt, dan is Compagnie des Alpes een kansrijke herstelkandidaat. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B