Compagnie des Alpes werd in 1989 opgericht om skioorden te exploiteren. De groep is eigenaar van elf skigebieden en heeft een minderheidsbelang in vier andere oorden. Daartoe behoren de wereldvermaarde Franse skigebieden van La Plagne, Tignes, Les Arcs, Méribel, Val d'Isère en Avoriaz. Sinds 2001 is daar een tweede dimensie bij gekomen: die van uitbater van pretparken. In totaal gaat het om twaalf pretparken, waaronder vooral de Walibi-parken, en waarvan Compagnies des Alpes doorgaans de meerderheidsaandeelhouder is. De afgelopen maanden werden enkele parken verkocht, waaronder het Dolfinarium in het Nederlandse Harderwijk. Drie parken bevinden zich in ons lan...

Compagnie des Alpes werd in 1989 opgericht om skioorden te exploiteren. De groep is eigenaar van elf skigebieden en heeft een minderheidsbelang in vier andere oorden. Daartoe behoren de wereldvermaarde Franse skigebieden van La Plagne, Tignes, Les Arcs, Méribel, Val d'Isère en Avoriaz. Sinds 2001 is daar een tweede dimensie bij gekomen: die van uitbater van pretparken. In totaal gaat het om twaalf pretparken, waaronder vooral de Walibi-parken, en waarvan Compagnies des Alpes doorgaans de meerderheidsaandeelhouder is. De afgelopen maanden werden enkele parken verkocht, waaronder het Dolfinarium in het Nederlandse Harderwijk. Drie parken bevinden zich in ons land: Walibi Belgium (Waver), Aqualibi Belgium (Waver) en Bellewaerde (Ieper). De groep zocht onlangs ook verdere internationale ontwikkeling met de Grévin-musea (wassen beelden). Er werden er al geopend in Montréal en Praag en in juli wordt er een in Seoel geopend. Vele jaren had de groep een groeiprofiel, maar dat is er de jongste jaren volledig uitgegaan. Het aantal bezoekers aan de skistations is al enige tijd geen sterk groeiverhaal meer. Bovendien zijn door de opwarming van de aarde de klimatologische omstandigheden veel grilliger dan voorheen. Soms kampen stations met weinig of geen sneeuw, dan weer valt er op korte tijd te veel sneeuw, zodat er lawinegevaar is. De pretparken lijden dan weer onder een laag consumentenvertrouwen door de langdurige recessie in West-Europa. Dat brengt minder bezoekers naar de parken en drukt de uitgaven tijdens het bezoek aan de parken. Het voorbije eerste semester van het boekjaar 2014-2015 (boekjaar eindigt op 30 september) heeft wel aangetoond dat er inzake rendabiliteit sprake is van beterschap. De groep heeft een strategische denkoefening doorgemaakt, waarbij de focus weer op rendabele groei ligt. Enkele weken geleden raakte bekend dat, ondanks de beperkte 2,2% omzetgroei, tot 421,1 miljoen EUR, de bedrijfswinst (ebit) met 16,8%, tot 89,8 miljoen EUR, was geklommen. Het nettoresultaat maakte een sprong van 43,7 naar 50,5 miljoen EUR (2,08 EUR per aandeel). Voor het boekjaar 2012-2013 werd het dividend nog geschrapt, maar na de resultatenverbetering in het afgelopen boekjaar kon er opnieuw een dividend van 0,35 EUR per aandeel (2,3% brutorendement) af voor het boekjaar 2013-2014. Het werken op de kostenniveaus van de pretparken begint dus zijn vruchten af te werpen. Toch is daarmee de grote ommekeer nog niet gerealiseerd en blijft het Alpen-aandeel een zware achterblijver. Over de afgelopen drie jaar bracht het aandeel liefst 54% minder op dan de CAC40-index. Positief is dan weer dat het aandeel door de markt nog niet echt is herontdekt en tegen een zeer lage waardering noteert: amper 0,6 keer de boekwaarde en slechts 5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). De verwachte koers-winstverhouding van 15 weerspiegelt eerder de beperkte winstgevendheid. ConclusieDe eerste stappen in de richting van het herstel van de rendabiliteit zijn gezet. Het hervatten van de dividenduitkering is een vertrouwenwekkend signaal. Er is sprake van koersherstel, maar nog niet spectaculair, maar dat kan er het komende jaar wel komen bij een verdere verbetering van de resultaten. Het aandeel blijft in de Inside Selectie. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B