Zoals verwacht wordt 2017 veeleer een normaal jaar, na twee opeenvolgende uitzonderlijk goede jaren voor de Oost-Vlaamse speculaas- en koekjesspecialist. De omzet steeg in 2015 met 18,3 procent en vorig jaar met 23,3 procent tot 507,2 miljoen euro. Dat was een gevolg van de combinatie van een zeer sterke organische groei van 13,3 en 11,6 procent, met de overname in 2015 van twee Britse spelers actief in gezonde snacks: Natural Balance Foods (67%, overnameprijs 56 miljoen euro)en Urban Fresh Foods (100%, 97,3 miljoen euro).
...

Zoals verwacht wordt 2017 veeleer een normaal jaar, na twee opeenvolgende uitzonderlijk goede jaren voor de Oost-Vlaamse speculaas- en koekjesspecialist. De omzet steeg in 2015 met 18,3 procent en vorig jaar met 23,3 procent tot 507,2 miljoen euro. Dat was een gevolg van de combinatie van een zeer sterke organische groei van 13,3 en 11,6 procent, met de overname in 2015 van twee Britse spelers actief in gezonde snacks: Natural Balance Foods (67%, overnameprijs 56 miljoen euro)en Urban Fresh Foods (100%, 97,3 miljoen euro). Topman Jan Boone wil dit jaar in eerste instantie de recordomzet van 2016 consolideren. Hij zit na zes maanden perfect op schema met een omzetgroei van 1 procent tot 258,9 miljoen euro. De daling van het Britse pond met 10 procent tegenover de eerste jaarhelft van 2016 gooide roet in het eten, vermits na de overname van Natural Balance Foods en Fresh Foods bijna 20 procent van het zakencijfer in pond wordt gerealiseerd. Zonder wisselkoerseffecten bedroeg de omzetgroei bijna 3 procent. De sterkste groei kwam opnieuw van het nieuwe segment natuurlijke tussendoortjes, met de merken Nãkd en Trek (Natural Balance Foods) en Bear en Urban Fruit (Urban Fresh Foods). Het Verenigd Koninkrijk bleef sterk groeien, terwijl de distributie in Nederland werd uitgebreid en de eerste lanceringen vonden plaats in België. Lotus Biscoff, de internationale naam voor Lotus-speculaas en een samenvoeging van biscuit with coffee, groeide voort ondanks een zeer sterke vergelijkingsbasis in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Om de aanhoudende groei van Lotus Biscoff te ondersteunen werd een derde productiehal in thuisbasis Lembeke gebouwd (een eerste productielijn is operationeel sinds maart). Maar vooral gaat in de Verenigde Staten binnenkort de bouw van de eerste speculaasfabriek buiten België van start. Die zal twee jaar in beslag nemen. De Verenigde Staten zijn sinds vorig jaar de grootste markt voor Lotus Biscoff, maar het potentieel is er nog enorm. Lotus Bakeries maakte er in de eerste jaarhelft voor het eerst televisiereclame. Zo'n investering komt er pas als er voldoende merkpenetratie is. Dezelfde belangrijke stap werd in het Verenigd Koninkrijk gedaan. Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) steeg met 6,5 procent tot 46,7 miljoen euro, waardoor de rebit-marge klom van 17,1 naar 18 procent. De nettowinst nam met 3,3 procent toe tot 31,9 miljoen euro of 39,25 euro per aandeel (+3%). Ondanks de aanhoudende investeringen (12,1 miljoen euro) en de dividendbetaling (12,9 miljoen euro) zakte de netto financiële schuld in de eerste jaarhelft met 10,1 miljoen euro tot 84 miljoen euro (129,8 miljoen euro eind juni 2016). Lotus mikt voor de tweede jaarhelft op een lichte groei en een verminderd effect van het goedkopere pond door prijsverhogingen.ConclusieDe belegger was de jongste jaren meer gewoon dan lichte groei en stuurde het aandeel Lotus Bakeries een beetje lager na het halfjaarrapport. Het aandeel dreigt voor het eerst in zestien jaar minder te presteren dan de Bel-20, maar dat biedt beleggers die de enorme hausse van de vorige jaren hebben gemist, de kans rustig een positie uit te bouwen. De waardering blijft pittig, tegen 29 en 26 keer de verwachte winst 2017 en 2018. Op langere termijn zien we nog heel wat extra potentieel.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,85 miljard euroK/w 2016: 30Verwachte k/w 2017: 29Koersverschil 12 maanden: +1%Koersverschil sinds jaarbegin: -9%Dividendrendement: 0,7%