Blijft het mooie liedje duren bij dochterbedrijf Belron? Hoe gaat het management de oorlogskas van ongeveer 1 miljard euro investeren? Wat is nu eigenlijk de strategie van het bedrijf? Zulke vragen wegen al jaren op de beurskoers van D'Ieteren. Dat wantrouwen komt niet uit de lucht vallen. Belron scheerde hoge toppen en raakte daarna verstrikt in een relatief lage winstgevendheid. En de laatste grote investering van D'Ieteren, in Moleskine, mag nog geen succes heten.
...

Blijft het mooie liedje duren bij dochterbedrijf Belron? Hoe gaat het management de oorlogskas van ongeveer 1 miljard euro investeren? Wat is nu eigenlijk de strategie van het bedrijf? Zulke vragen wegen al jaren op de beurskoers van D'Ieteren. Dat wantrouwen komt niet uit de lucht vallen. Belron scheerde hoge toppen en raakte daarna verstrikt in een relatief lage winstgevendheid. En de laatste grote investering van D'Ieteren, in Moleskine, mag nog geen succes heten.Dat wantrouwen is overdreven. De markt onderschat nog het structurele karakter van de sterk gestegen winstgevendheid van Belron. Het management neemt ook een klein deel van het herbeleggingsrisico van tafel door een inkoopprogramma van eigen aandelen van 150 miljoen euro aan te kondigen. Het bedrijf ziet momenteel geen kansen voor overnames, om die te duur zijn, maar onderstreept het geloof in het eigen bedrijf door in zichzelf te beleggen. Door de sterke resultaten bij Belron, waarin D'Ieteren nog een belang van 54 procent heeft, kan het bedrijf de in mei verhoogde verwachtingen bevestigen. De aangepaste nettowinst zou dit jaar met minstens 25 procent stijgen. Dat lijkt aan de conservatieve kant, omdat de aangepaste winst van Belron, goed voor drie kwart van de bedrijfswinst van de groep, met minstens 70 procent zal toenemen. Belron heeft het geluk dat steeds meer auto's worden uitgerust met systemen die de chauffeur helpen veilig te rijden. Bij een herstelling of vervanging van de voorruit moeten die systemen vaak worden herijkt. Voor Belron is dat een lucratieve ontwikkeling, want de winst per herstelling stijgt fors. In de eerste helft van het jaar steeg dat type interventies met maar liefst 120 procent. Die trend zal aanhouden. Belron heeft enkele jaren fors geïnvesteerd in capaciteit om die herijkingen te kunnen doen en begint daarvan de vruchten te plukken. Het heeft ook werk gemaakt van een striktere kostencontrole, zodat de omzettoename van 8 procent de recurrente winst deed stijgen met 67,7 procent in de eerste jaarhelft. Het management benadrukt dat dat niet eenmalig is. Daarnaast komt er een nieuw beloningssysteem voor het management van Belron, dat meer stoelt op een vergoeding via aandelen dan via cash bonussen. Vanaf 2020 draagt die aanpassing nog eens 40 miljoen euro bij aan de resultaten. Belron genereerde in de eerste helft van dit jaar 165 miljoen euro vrije cashflow, waardoor de schuldgraad snel daalt. Dat kan Belron extra dividenden richting de aandeelhouders - en dus D'Ieteren - sturen.De andere dochterbedrijven, D'Ieteren Auto en Moleskine, kunnen het voorbeeld van Belron niet volgen. D'Ieteren Auto, dat de merken van Volkswagen invoert op de Belgische markt, zag zijn omzet dalen met 3 procent en zijn aangepaste bedrijfswinst met 8 procent. Daarmee beperkt D'Ieteren Auto de schade op de Belgische automarkt die met 6,3 procent kromp in de eerste helft van dit jaar. Het bedrijf zette in dezelfde periode vorig jaar sterke resultaten neer, waardoor het moeilijk was die prestatie te herhalen. Dankzij een betere tweede jaarhelft moet de aangepaste nettowinst van D'Ieteren Auto ongeveer op hetzelfde niveau landen als vorig jaar. Moleskine blijft het zorgenkindje. De omzetdaling van 2 procent duwde het resultaat opnieuw licht in het rood. Toch houdt het management vast aan de belofte dat de aangepaste nettowinst van Moleskine met minstens 10 procent zal stijgen door de aantrekkende verkoop. ConclusieEen belegging in D'Ieteren is grotendeels een belegging in Belron. De markt waardeert de spectaculaire en duurzame stijging van de rendabiliteit bij Belron nog onvoldoende. Het aandeel blijft koopwaardig, ondanks het koersherstel van de voorbije maanden. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 44 euroTicker: DIE:BBISIN-code: BE0974259880Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,4 miljard euroK/w 2018: 12Verwachte k/w 2019: 12Koersverschil 12 maanden: +10%Koersverschil sinds jaarbegin: +33%Dividendrendement: 2,6%