34,62 EUR - 1B
...

34,62 EUR - 1BDe aandeelhouders van D'Ieteren blijven gespaard van nieuwe winstwaarschuwingen, maar de doorstart waarop vele beleggers rekenen, verloopt moeizamer en langzamer dan verhoopt. In de eerste helft van dit jaar daalde het courante nettoresultaat met 7% in vergelijking met de eerste helft van 2012. Dat is weliswaar iets beter dan de daling van 10 tot 15% die het management over heel 2013 verwacht, maar toch houdt het vast aan die winstvoorspelling, wat dus een vrij lastige tweede helft van dit jaar impliceert. D'Ieteren verwijst daarbij expliciet naar het aanhoudende onzekere economische klimaat. Daarnaast smelt ook de bonus van een strenge winter weg, die tijdelijk extra schade aan autoruiten veroorzaakte, en dus leidde tot meer interventies en winst bij dochter Belron. Om de winstcijfers van D'Ieteren een nieuw groei-elan te geven, blijft het dus wachten op een echt economisch herstel, dat de consument inspireert om meer kilometers te rijden (waardoor de kans op glasschade groter wordt) en meer auto's te kopen. Vooral Belron, goed voor drie kwart van de winst van D'Ieteren, kan nog niet overtuigen. De omzet en de courante winst stegen weliswaar met respectievelijk 6% en 7%, en rekening houdend met het feit dat het management van Belron vorig jaar geen bonus kreeg door de tegenvallende resultaten en dit jaar opnieuw wel, steeg de vergelijkbare courante winst zelfs met 19%. Toch had de markt nog betere cijfers verwacht, onder impuls van een strenge en dus voor Belron gunstige winter in Europa en Noord-Amerika. Die winterbonus werd deels tenietgedaan door een verder krimpende markt (-3%) door de haperende economie. Het management liet al verstaan dat ook juli en augustus moeilijke maanden bleven. Toch wist Belron dankzij opgevoerde marketinginspanningen in de meeste landen zijn marktaandeel verder op te krikken. Maar die kosten natuurlijk geld, waardoor de marge op het niveau van de bedrijfswinst bij Belron is gedaald tot een van de laagste niveaus ooit. In 2011 piekte die marge nog op 9,5%, tegenover een vrij schrale 6,4% dit jaar. Dat komt ook omdat Belron de opstartkosten nog moet terugverdienen op de markten waar het nog de eerste stappen zet (zoals in China, Rusland en Indonesië). Daarnaast loopt het op de Canadese markt niet zo vlot als verhoopt, en moest het bedrijf 8 miljoen EUR afschrijven op recente overnames in Canada. Een langzaam herstel van de marges moet de volgende jaren mogelijk zijn, en die stijging, toegepast op een grotere omzet, moet op termijn de winst bij Belron gestaag hoger tillen. De strategie om nu het marktaandeel te verdedigen ten koste van de marges moet vruchten afwerpen als de markt opnieuw aantrekt. Redde de winter nog het halfjaar bij Belron, dan kon de andere activiteit, D'Ieteren Auto, op minder genade rekenen. De courante winst daalde er van 54 miljoen naar 39 miljoen EUR door de dalende autoverkoop en grote marketinginspanningen om het marktaandeel in een zeer competitieve markt te verdedigen. Toch daalde het marktaandeel van D'Ieteren in augustus naar 21,27%, maar dat blijft een historisch hoog niveau. Bovendien is het grootste deel van D'Ieterens gedaalde autoverkoop (-7%) te wijten aan de afbouw van de voorraden in het dealernetwerk. Maar omdat het aandeel van de vaste kosten vrij hoog is, snijdt een omzetdaling heel diep in het winstvlees (-28,8%) van D'Ieteren Auto. Dit jaar zou de automarkt zich moeten stabiliseren. D'Ieteren mikt nog altijd op een stijgend marktaandeel.2013 is nog een overgangsjaar voor D'Ieteren, maar vanaf volgend jaar moet het bedrijf opnieuw een winstversnelling hoger kunnen schakelen. Deze verwachting is al deels in de koers verrekend, ondanks de waarschuwing dat ook de tweede helft van dit jaar zich als moeilijk aandient. Instapkansen aan lagere koersen zijn de volgende maanden daarom zeker mogelijk. Gunstige langetermijnvooruitzichten doen ons vasthouden aan ons advies 'koopwaardig' (rating 1B).Koopwaardig