D’Ieteren

De nieuwe winstwaarschuwing berooft D’Ieteren voor onbepaalde tijd van zijn statuut van groeiaandeel.

Na de winstwaarschuwingen voor 2012 en 2013 trakteert D’Ieteren de beleggers op nieuw en onverwacht winstonheil voor 2014. Het gaat weliswaar om een vrij milde tijding, waarbij de groep dit jaar een iets lager courant resultaat (voor belastingen) verwacht in vergelijking met 2013, maar toch is die nieuwe waarschuwing een ijskoude douche. Er werd gefundeerde hoop gekoesterd dat D’Ieteren dit jaar opnieuw met winstgroei kon aanknopen. Vergeet ook niet dat de winst al sinds 2011 in een dalende lijn zit. Het courant brutoresultaat, dat D’Ieteren hanteert als belangrijkste graadmeter voor zijn prestaties, kromp intussen van 305 miljoen EUR in 2011 naar 177 miljoen EUR vorig jaar. En dus wellicht nog iets minder dit jaar.

Het geduld van de aandeelhouders wordt al te lang op de proef gesteld. Dat verklaart de bruuske koersreactie op de nieuwe winstwaarschuwing. D’Ieteren is het statuut van groeiaandeel kwijt. De bron van de winstdaling zit op de eerste plaats bij de beglazingsdochter Belron, die goed is voor ongeveer drie kwart van de groepswinst. In 2011 boekte Belron een courant brutoresultaat van 213 miljoen EUR, vorig jaar nog 130 miljoen. Belron heeft vooral fors moeten toegeven op de marges, die op het niveau van de bedrijfswinst zijn teruggevallen tot 6,1%.

De recessie in Europa en het matige herstel in de Verenigde Staten hebben gewogen op het aantal gereden kilometers, wat zich statistisch vertaalt in minder kans op glasschade. Aangezien Belron kampt met een vrij groot aandeel vaste kosten, vertaalt een dalend aantal interventies zich meteen in een stevige daling van de winst. Het management reageerde daarop al door te snoeien in de kosten. Daarnaast is op heel wat markten sprake van een toenemende concurrentie. Op de koop toe blijft dit jaar winterweer uit in Europa, wat mee aan de basis ligt van de winstwaarschuwing voor dit jaar.

Maar er is ook goed nieuws te melden. Belron knoopte vorig jaar terug aan met een organische groei van de omzet, met dank aan een stijging van het marktaandeel en de gemiddelde waarde per interventie. Het businessmodel vertoont dus nog geen barsten, het is de markt zelf die nog onder druk staat.

Niet alleen bij Belron, ook bij het andere dochterbedrijf, D’Ieteren Auto, heeft het management de nodige katten te geselen. Het marktaandeel en de verkoop van de merken van de Volkswagen-groep staan licht onder druk, wat ook hier door de hoge vaste kosten vrij diep in de winst snijdt. Daarnaast houdt D’Ieteren grote kuis in de verlieslatende Brusselse autoconcessies. Er wordt de volgende vijf jaar 27 miljoen euro geïnvesteerd om die autocentra af te bouwen en ze te hergroeperen, wat moet toelaten op dat front uit de kosten te komen. Dit jaar wordt een stabiele automarkt verwacht, maar D’Ieteren Auto zal alle zeilen moeten bijzetten om het marktaandeel en de verkoop te stabiliseren.

Conclusie

De nieuwe winstwaarschuwing berooft D’Ieteren voor onbepaalde tijd van zijn statuut van groeiaandeel en nogal wat beleggers kunnen het nodige geduld niet meer opbrengen. Toch mogen noteringen van 13 keer de verwachte winst voor dit jaar, een ondernemingswaarde (ev) van 6 à 7 keer de bedrijfscashflow (ebitda) en een marktkapitalisatie van 1 keer de boekwaarde niet over het hoofd worden gezien.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1B

Partner Content